Skrevet af: Marianne L., 14. juni 2017 kl. 22.08
Jeg har plantet en del stauder ud i et lille område, som tidligere har været helt dækket af et meget tæt brombær vildnis. Nogle af dem vokser fint, mens andre slet ikke vokser. Jeg havde egentlig ikke overvejet hvordan jorden var inden jeg begyndte at plante, fordi jeg bare ville i gang, men jeg kan nu se, at det var lidt overilet. Jorden er meget hård, og der er ikke så meget liv i den, og jeg vil nu meget gerne finde en måde at forbedre jorden på, uden at grave stauderne op igen.
Jeg har kigget på Champost, som man bare lægger ovenpå jorden. Vil det opfylde formålet hvis man kun lægger det ovenpå eller er man nødt til at grave det ned? Findes der eventuelt andre ting man kunne gøre?
Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2017 kl. 23.42
Hej M. Laflor
Den måde, du gerne vil komme videre og få skabt bedre vækstforhold for stauderne er meget enkel og meget naturvenlig.
Så hold fast i det udgangspunkt !
De fleste stauder er meget lidt gødningskrævende, så derfor er champost ikke det allerbedste valg.
Undersøg i stedet, hvad du kan skaffe blandt disse forslag:
- lidt havekompost
- noget findelt hækafklip (en kompostkværn / en lille grenknuser vil være en stor hjælp)
- en lille balle hampestrøelse (købes i hesteudstyrsforretninger / foderstofhandler)
- afklip fra græsplænen
- nedfaldne blade (til efteråret) - holdt på plads af grene i et 5 cm
tykt lag.
Du kan sagtens blande det, du kan skaffe - men vær opmærksom på ikke at indblande husdyrgødning.
Hvis du lægger et lag på et par cm tykkelse over arealet mellem stauderne, vil du mindske fordampningen til at begynde med - det fører hurtigt over i bedre trivsel for mikroorganismer og orme og allerede efter få uger vil du kunne se en de første tegn på en forbedret tilstand i de øverste jordlag - og en forbedret trivsel for stauderne.
Ved at blive ved med at vedligeholde jorddækket med, hvad du nu kan skaffe mindsker du ukrudtsfremspiring og lugearbejdet lettes meget.
Klip ikke stadetoppene ned til efteråret - de vil vælte i vinterens løb og dermed bidrage til jorddækningen gennem vinteren og det tidlige forår.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Marianne L., 15. juni 2017 kl. 7.27
Hej Lone
Tak for svar! Er der noget, der har samme egenskaber som du beskriver, som sælges i f.eks. Bauhaus? (Jeg skal kunne nå det på ladcykel, og er ikke i nærheden af en genbrugsstation, derfor ville det være fint.)
Vh Marianne
Skrevet af: Lone Brems, 15. juni 2017 kl. 23.21
Hej M. Laflor
Jeg kender ikke Bauhaus's sortiment - men det du kan efterspørge er spaghnumfri produkter med et moderat / lavt indhold af NPK-næringsstoffer.
Måske findes der muldblandinger til krydderurter - så hvis de fås i sphagnumfri blanding, kan de nok være velegnede vil jeg tro.
Måske kan du spørge naboer om velomsat havekompost ? Nogen gange kan man være heldig at der findes gavmilde havefolk i nærheden af, hvor man bor - og så bliver transporten jo heller ikke til et problem :-)
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Marianne L., 16. juni 2017 kl. 8.19
Tak for svar :) Nu ved jeg hvad jeg skal gå efter.
Vi har også et andet område i haven, hvor jorden er helt hård og tør. Den har været dækket af ukrudtsdug og bark, men det er nu fjernet, og jeg vil gerne planet noget bunddække der. Kan man plante ud planterne nu og samtidig give jorden noget jordforbedrende, eller skal jorden først "indtage" det jeg lægger ud, således at jeg først kan plante ud senere? Og hvis det sidste er rigtig, ved du hvor lang tid jeg bør vente?
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juni 2017 kl. 12.22
Første spørgsmål; Hvis det er rigtigt forstået at du ikke har tilført nogen form for gødning eller jordforbedring, ville jeg ikke tøve med at give dem noget champost hvis det er mest bekvemt at få fat i. Stauder er godt nok ikke så næringskrævende fordi de gemmer fra år til år, men de skal altså have lidt næring at komme i gang på hvis jorden er helt udpint. Planter kan leve af regnormegange alene lige så lidt som vi andre kan leve af vaniljekransehuller.
Derud over er det en god ide at dække med græsafklip som Lone foreslår. Det er rigtigt godt til få gang i regnormene og det undertrykker også ukrudt.
Det andet sted kan du godt grave, blande noget humusholdig jordforbedrende i og plante. Du skal bare være opmærksom på at alt hvad du planter nu skal vandes den næste måned omtrent som stod det i krukker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.