Skrevet af: Gitte Hansen, 28. juni 2017 kl. 13.35
Hej forum.
Jeg har tænkt mig til efteråret at sætte en ca 200 høj rose der kan stå for sig selv i et bed. Den skal have duft og gerne en stærk farve, enten orange eller mørk rød. Den skal være hårdfør.
Er er nogle der har erfaring med hvilken jeg bør vælge?
V.H.
Gitte Hansen
Skrevet af: Henry Gregersen, 28. juni 2017 kl. 15.34
Kronprinsesse Margaretha, ville jeg vælge.
Skrevet af: K. Bilde, 29. juni 2017 kl. 1.54
Det fremgår ikke helt, om du søger en fritvoksende rose, eller om der er noget, en klatrerose ville kunne vokse op ad?
I forhold til duft skal du ikke stole særligt på bøgernes vurdering af denne og hin roses duft, men hellere tage en tur i fx Valbyparken eller en anden park med roser en solskinsdag og lugte til blomsterne..
Kraftigt duftende klatreroser i følge min næse kunne være: Laguna (kraftig rosa/ rød), Nahéma (lyserød), Wollerton Old Hall (smørgul blegnende til lys creme med holdbare blomster) eller Mme Isaac Periere (kraftig rosarød med sølvagtigt skær og holdbare blomster).
Skrevet af: Gitte Hansen, 29. juni 2017 kl. 9.38
Tak for svar men det er ikke en klatrerose jeg ønsker men en der skal stå selv . Jeg forestiller mig en på ca 2-3 meter høj. Vh. Gitte Hansen
Skrevet af: Henry G., 29. juni 2017 kl. 16.22
Hej Gitte en "Chinatown" rose er nok den du måske ønsker dig, den opfylder næsten dine krav på højde, blomsten er gul med lidt rosa, middel fyldt og har en god duft, samtidig skal den beskæres minimalt. Højden er beskrevet til ca.180 cm. Hilsen Henry G.
Skrevet af: K. Bilde, 29. juni 2017 kl. 23.21
Ghislaine de Feligonde eller dens sport Ghislaine Feuerwerk er en stor fritvoksende buskrose med rigelig blomstring, duften er middel og som ved de fleste roser afhængig af temperatur og tid på døgnet.
Sidstnævnte er, som navnet siger, et fyrværkeri i farver prøv evt. at søge på billeder.
Skrevet af: Gitte Hansen, 30. juni 2017 kl. 11.25
Tak for svarene, jeg vil se på de nævnte roser
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.