Skrevet af: Anne Mette S.P., 10. juli 2017 kl. 21.38
Jeg vil gerne plante Pieris Japonica i forskellige varianter.
Derfor skal jeg have etableret et surbundsbed til dem.
Jeg har fundet Steen Porses opskrift, så nu spørger jeg:
1. Hvor finder/får/køber jeg Nåleflis?
2. Når bedet skal hæves over den omliggende jord, hvor højt skal det så hæves?
På forhånd tak
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juli 2017 kl. 8.09
når du hæver et bed så vil vandet altid løbe væk - jeg har altid poser i bilen som kan bruges til nåle hvis man kommer forbi en granplantage - ellers ring til et savværk
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juli 2017 kl. 22.00
"Nåleflis" er vel fils af nåletræ, eller?
I øvrigt må man vist ikke grave skovbunden op uden tilladelse.
Skrevet af: Tilde P., 11. juli 2017 kl. 23.46
Kan der med "nåleflis" forstås det som andre kalder "grønflis" ?
Jeg har hørt skovfolk kalde flis af grønne grene af fyr og gran for "grønflis.
Prøv hos haveservicefirmaer.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juli 2017 kl. 8.11
@claus madsen - jeg mente samle nåle og ikke opgravning af skovbunden - udtrykket nåleflis kommer af at man kommer fyrrenåle igennem flismaskinen så er de så lange og stikne bagefter
Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2017 kl. 11.54
Hmm. De vejledninger jeg kan finde om hvad man må samle i skoven går ud fra at man samler til juledekorationer. Der står ikke specifikt noget om nåle, men af kviste og kogler må man samle ca. en bærepose.
Der er vist ikke rigtigt taget højde for at folk finder på at sanke til jordforbedring.
Jeg håber ikke det er noget der griber om sig....
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. juli 2017 kl. 8.44
@ claus - det er da bedre end ødelægge højmoserne ved at bruge sphagnum - der mangler et ( ikke ) i mit forrige indlæg i forbindelse med nålelængde
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2017 kl. 10.04
Tja. Så længe det bare er dig og nogle få ligesindede som samler med stor forsigtighed så er det måske bedre.
Hvis enhver højbedsanlæggende speltmor skulle ud og samle ville det være et problem og hvis din metode helt skulle erstatte spagnum tror jeg det ville være katastrofalt. Jeg ser for mig at folk slæber river og trailer med i skoven og skaber store ar i skovbunden...
Der er en interessant artikel om spagnum i det nyeste eksemplar af Haven. Her kan man bl.a. læse at dansk produceret spagnum indvindes i højmoser som allerede er for skadede af dræning mv. til at redde. Endvidere at der genoprettes aktiv højmose på arealerne bagefter. I mine øjne er dansk produceret spagnum nok det mindste onde til surbundsbedet lige nu, men til pottemuld mv. som kalkes op til neutral pH bør man udfase og bruge kompost mv.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.