Skrevet af: Bo G., 11. juli 2017 kl. 14.21
Jeg håber, en herinde kan opklare, hvad det er for en blomst, der er på vej op midt blandt min blomsterkranse og isop.
Den er egentlig ganske smuk, men det er ikke en, jeg har set før.
Skrevet af: Tilde P., 11. juli 2017 kl. 14.54
Hej.
Jeg mener, det er Pigæble.
Den er meget giftig.
www.google.dk/search?q=pig%C3%A6ble&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjg0I_NooHVAhUsDJoKHXWvBScQiR4IjgE&biw=1097&bih=551#imgrc=WWwbMybhEad0GM:&spf=1499777515747
Vh. T&HPP
Skrevet af: Bo G., 11. juli 2017 kl. 15.21
Nå for søren. Tak for det!
Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2017 kl. 15.52
Pigæble eller dature , den blev førhen solgt som engletrompet , som den ligner , men den er kun etårig , modsat engletrompet som er flerårig . den er meget køn og findes i mange farver , den sår sig selv meget villigt , og den er euforiserende og blev brugt til blive "høj".
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juli 2017 kl. 21.57
Flotte blomster og en sjov frugt hvis du lader den stå. Kan dog ikke anbefales hvis der er børn i haven.
Det kan heller ikke anbefales at eksperimentere med den som rusmiddel. Der skal ikke meget ekstra til før man i stedet lider en rigtig ubehagelig død ved at alle muskler incl. lungerne går i baglås.
Den ses tit som ukrudt i haver fordi frøene kan forekomme i fuglefoderkugler. Vistnok fordi planten er hyppig i solsikkemarker på sydligere breddegrader.
Skrevet af: Bo G., 12. juli 2017 kl. 6.55
Den er blevet rykket op. Vi har tre små børn og har ikke lyst til at tage chancen.
Jeg har i øvrigt for et par år siden set galnebær i en Klostergade. De var ret smukke, og den tror jeg, at jeg vil have, når ungerne er vokset til.
Skrevet af: Bo G., 12. juli 2017 kl. 6.55
Klosterhave, ikke Klostergade.
Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2017 kl. 11.56
Meget fornuftigt Bo.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. juli 2017 kl. 19.17
Pigæble er vanskelig at forestille sig utilsigtede forgiftningstilfælde, da planten har kvalmende lugt og frugten med frø er en stikkende tingest. På én stor plante har jeg høstet ca. 1 liter frø, så den er produktiv. Frøene skal man ganske rigtigt ikke spise. Alene på grund af den kvalmende lugt har vi ikke planten i prydhaven mere, selv om blomsten er køn i en kort tid.
Belladonna/ Galnebær har derimod meget fristende bær, hvis man er et barn i alderen, hvor alt puttes i munden. Den har vi i haven fordi vi på et tidspunkt såede den af nysgerrighed og nu står den der endnu.
Digitalis har vi haft af flere omgange fordi den er smuk, men i år måtte vi plante en ny ud, fordi selvsåning ikke skete som ønsket på det udvalgte sted - for mørkt tror jeg.
Ingefær har vi også fordi den har slået sig ned af egen kraft og fordi vi finder den spændende.
Hvis man lader små børn (også gæsters børn) uden opsyn i haven bør man måske ikke have Belladonna/ Galnebær, Ingefær og andre fristende giftige planter i haven mens Pigæble på ingen måde frister. Men det er jo en evig diskussion og løsningen er nok individuel.
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2017 kl. 0.10
Nej, pigæble er ikke umiddelbart fristende. På den anden side er den måske tilpas underlig at se på til at vække børns nysgerrighed. Givet hvor giftig den er ville jeg ikke tage chancen.
Teenagere i hustanden kunne blive fristet til forsøge sig med den som rusmiddel. I praksis er det nok den største fare.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.