Skrevet af: Birgitte Grehn, 19. juli 2017 kl. 20.17
Jeg er blevet begavet med et fint opstammet piletræ (hakuro nishiki). Men hvordan vokser det? Jeg har læst mig til at det kan blive ca 2 meter. Lige nu er der ca 55 cm op til podestedet. Bliver stammen højere end dette, eller er det blot kronen, der vokser?Mit piletræ kommer derfor ikke til at blive specielt højere udover hvad jeg tillader kronen at fylde - eller?
Jeg ved ikke så meget om prydtræer, men yndigt er det :)
Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2017 kl. 21.00
Nu har jeg desværre slet ingen forstand på træer overhovedet - men kan det passe, at dit træ er podet?? Jeg synes det ser sådan ud på billedet. Og er det podet, så ved jeg fra andre, at størrelsen på et træ bliver påvirket af hvad det er podet på af rod.
Mvh. Ayoe ;)
Skrevet af: Birgitte Grehn, 19. juli 2017 kl. 21.13
Ja, det er podet - det er nok forkert at jeg kalder det opstammet faktisk! ;) men jeg ved ikke helt om træet vokset under podestedet - og dermed i højden, eller om det kun er kronen, som sidder ovenfor podestedet, der vil vokse.
Jeg vil gerne lade det vokse op og dække for lidt indsyn, men hvis ikke det bliver meget højere end de ca 60-70 cm end det er her fra starten - ja, så dækker det jo kun knæene ;)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. juli 2017 kl. 21.47
Stammen vokser ikke mere. Podestedet bliver i den højde det har nu. Kronen kan du lade blive højere, men piletoppen ser ikke særlig sund ud, så måske skal den klippes tilbage hvert forår for at de visne grene ikke skal smitte de nye skud. Ikke en sund type pil. Desværre.
Anne Marie
Skrevet af: Birgitte Grehn, 19. juli 2017 kl. 22.17
Ah, ok - men tak for svar og hjælp.
Jeg ved godt, den er sart - jeg må se tiden an om jeg kan få den til at lykkes her hos mig. Ellers må man jo finde et andet kønt lille træ :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.