Skrevet af: Anders F., 28. juli 2017 kl. 23.01
Da vi overtog hus for 3½ år siden, så overtog vi også en have, hvor vi skulle igang med at sortere i skidt og kanel. Vi har efterhånden fået styr på det meste.
Men vedhæftede er vi lidt i tvivl om... hvad er det for en plante, og er det ukrudt eller noget der er værd at gemme på?
Skrevet af: HP P., 28. juli 2017 kl. 23.38
Jeg tror, det er en Pigæble.
Den er meget giftig.
www.google.dk/search?q=pig%C3%A6ble&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj8lbj29qzVAhWFdpoKHSOyCnUQiR4IiQE&biw=1097&bih=551#imgrc=RE4qYB0c72ydXM:&spf=1501277618925
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. juli 2017 kl. 7.59
For mig ligner den mest en melde, atriplex, af en slags.
Skrevet af: Anders F., 29. juli 2017 kl. 23.45
Umiddelbart ligner den pigæble, men når læser om den, så står det at den skulle lugte meget kvalm når man beskadiger blade/stængler.. det synes jeg ikke helt den jeg har i haven gør.
Skrevet af: HP P., 30. juli 2017 kl. 0.34
Hej.
Når du er klar over at det muligvis er den giftige Pigæble, kan du jo lade den stå til den evt. får blomster. Pigæble får ret store hvide blomster.
Det bliver en flot plante, og du kan jo altid skrotte den, hvis du føler dig utryg ved den.
Hvis det er en melde, er den ganske ufarlig.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 31. juli 2017 kl. 12.50
Jeg tror ikke på Pigæble, men hælder også mere til en Mælde af en art. F.eks Skønbægret mælde eller Spyd-mælde.
allearter-databasen.dk/index.php?taksonomi=Atriplex+calotheca
Modsat Pigæble, er Mælder spiselige :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.