Forum

Beskæring af rød kornel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gry Helberg, 6. august 2017 kl. 21.18

Hej haveeksperter
Jeg har en stor busk af arten rød kornel midt i græsplænen, som jeg gerne vil beskære helt nedtil ca. 20 cm. Kan jeg gøre det her i sensommeren/efteråret eller er det vigtigt, at det sker om foråret?
Mvh Gry

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. august 2017 kl. 21.31

Du kan godt gøre det nu, men så bliver tilvæksten ikke så kraftig som ved vinterbeskæring.
Anne Marie

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gry Helberg, 7. august 2017 kl. 19.08

Kære Anne Marie
Tak for dit svar. Hvilken måned er den bedste til at beskære i? Jeg bliver lidt usikker, når du skriver vinterbeskæring. Jeg har læst andre steder, at man bør gøre det om foråret.
Mvh Gry

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. august 2017 kl. 20.56

Vinterbeskæring er om foråret inden der kommer blade på. Sommerbeskæring er august-september.
Anne Marie

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Laursen, 23. februar 2021 kl. 11.38

Hvordan beskærer jeg bedst en rød kornel?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2021 kl. 12.25

Hvis jeres kornel stadig unge og nyetablerede, så de vil have godt af at få lov at vokse uden beskæring de næste 2-3 år. Herefter kan I begynde at beskære dem, og det skal ske i det tidlige forår. Her kan I enten skære buskene helt tilbage til 15-20 cm eller I kan vælge at tynde ud, og fjerne de ældste og tykkeste grene helt ved grunden. Begge metoder vil få buskene til at sætte nye skud nedefra, men ved den sidstnævnte metode bevarer i planternes afskærmende virkning ved kun at fjerne ca. en tredjedel af grenene hvert år.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Laursen, 8. marts 2022 kl. 8.52

Jeg har brug for at flytte min smukke røde kornel.
Beskærer jeg den før flytning (nu) eller efter flytning om ca 2-3 uger

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. marts 2022 kl. 11.46

Om du beskærer den lige inden flytningen eller umiddelbart derefter spiller inden rolle ..

Nyt svar til emnet »Beskæring af rød kornel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af rød kornel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider