Skrevet af: Bent Kristensen, 25. august 2017 kl. 13.02
Jeg har fået en masse af disse i min græsplæne, hvad er det, og hvordan kan jeg bekæmpe dem ?
Mvh Bent Kristensen

Skrevet af: HP P., 25. august 2017 kl. 13.33
Hej Bent.
Det er alm. Røllike. Du kan kun bekæmpe den ved lugning.
Vh. HP
Skrevet af: Ayoe B. P., 25. august 2017 kl. 13.34
Umiddelbart ligner det agerpadderokke, ihvertfald fra den afstand du har fotograferet dem i. Den er svær at udrydde. :)
Skrevet af: HP P., 25. august 2017 kl. 13.46
Hej Bent
Prøv at sammenligne med dette foto af et enkelt blad af Røllike.
Vh. HP

Skrevet af: Bent Kristensen, 25. august 2017 kl. 16.03
Hej HP.
Ja det ligner da godt nok dem jeg har i plænen, tak for info.
Mvh Bent

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. august 2017 kl. 18.15
Ja, det er sgi røllike alligevel - der er godt, at andre har bedre øjne end mig. :)
De har nogle fine hvide eller sart lyserøde blomsterskærme, når de blomstrer. Og så kan man brygge thé med tørret røllike eller lave kryddersnaps af den friske.
Den har mange gode egenskaber ihvertfald - stofferne i den virker bl.a. sveddrivende, blodtryksænkende, mod betændelser, nedsætter feber, og stimuler fordøjelsen. Herudover er alm. røllike beroligende og vanddrivende. ;)
Skrevet af: HP P., 26. august 2017 kl. 15.28
Hej Bent.
Og hvis ikke du gider luge alle røllikerne væk, kunne du lade en lille firkant , der hvor de står tættest, springe i blomst.
De bliver ikke større end du til enhver tid kan køre over dem med slåmaskinen igen.
Vh. HP

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.