Forum

Nye planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John L., 25. august 2017 kl. 16.48

Jeg har lige overtaget en have. Jeg rydder det meste. Nogle af planterne vil jeg stadig have fra helt unge. Kan jeg lave aflæggere af syrener og rhododendron, feks? Og hvordan gør jeg det?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. august 2017 kl. 19.25

Hej John L.

At lave nye planter af aflæggere eller stiklinger, som de også hedder, er en god måde at få nye planter på. Jeg har lavet virkelig mange planter, f.eks. hortensia, japansk snebolle, uægte jasmin, dronningebusk, kirsebærlaurbær, solbærbuske, lavendler.

Men lige præcis rododendron er meget vanskelig at få til at slå rod. Jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre at få rod på en almindelig stikling. Man er nødt til at bruge en anden metode, nemlig såkaldt nedlægning:

Du tager en lavtsiddende gren og holder den nede på jorden ved hjælp af kroge. Når der er tale om rododendron, tager det temmelig lang tid, før der dannes en rod, hvor grenen har kontakt med jorden. Jeg vil tro, at det tager et år eller deromkring. Jeg har lavet en enkelt rododendron-busk på denne måde, og jeg forventer, at jeg her i efteråret har lavet endnu en. Jeg har endnu ikke tjekket, om der er rod på.

Jeg har aldrig haft brug for at lave syrener, for de gammeldags syrenbuske skyder af sig selv en masse rodskud, som man er nødt til at bruge kræfter på at fjerne, hvis ikke man vil have syren over et stort areal. Så jeg vil tro, at det er nemt nok at få flere syrenbuske. Man planter bare nogle af rodskuddene.

Men ellers er den almindelige metode til at lave planter sådan her: Du tager en kvist på 5-7 cm og stikker den ned i en potte med fugtig så- og priklemuld, hvor den trykkes godt fast. Sæt en plastpose over, så jorden ikke tørrer ud. Der må dog ikke være fuldstændig lufttæt. Efter ca. 3 uger vil de fleste planter have dannet rødder – bortset fra rododendron!

Held og lykke med det.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. august 2017 kl. 20.00

De fleste fortryder, når de har ryddet det hele.
Se i stedet på hver plante for sig, og tag stilling derfra.

Nyt svar til emnet »Nye planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nye planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider