Skrevet af: HP P., 3. september 2017 kl. 14.38
Hej.
En blomst som jeg fik i foråret af min gartnerdatter som skolet frøplante.
Jeg har aldrig set den eller hørt navnet før, men den har udviklet sig helt fantastisk.
Er den almindelig kendt, eller er det en der fortjener større opmærksomhed og udbredelse?
Det skulle være en knoldplante som georginer, så jeg må prøve om den kan overvintre.
Vh. HP
Skrevet af: Ayoe B. P., 3. september 2017 kl. 17.55
Umiddelbart ligner det altså en tobaksblomst af en slags - men ved eftersøgning på ordet "vidunderblomst", så ser det ikke ud til, at den kan overvintre herhjemme, hvorfor den hovedsaglig dyrkes som sommerblomst og på samme måde. Den er til at købe som frø herhjemme. ;)
minhavekalender.dk/index.php/menuitem/3/eltid/1238
Skrevet af: HP P., 3. september 2017 kl. 18.14
Efter denne side skulle den kunne behandles og overvintres som georginer.
Det skal prøves.
Der har væres enkelte snegle i de tagetes, som den står op ad, men den blev ikke angrebet, så måske kan de ikke lide den.
www.haveabc.dk/16/vidunderblomst---mirabilis
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. september 2017 kl. 18.32
Jeg havde Vidunderblomst for år tilbage, men prøvede ikke at overvintre den.
Som en prøve, gravede jeg nogle af mine Georginer ned i den tørre drivhusjord sidste år, og de klarede vinteren fint. Måske kan Vidunderblomst overvintres på samme måde. Hvis du altså har drivhus med bede :-)
Jeg har forøvrigt set Vidunderblomst sydpå - der bliver de store som buske.
Skrevet af: HP P., 3. september 2017 kl. 19.21
Tak for svar.
Jeg har drivhus men ikke med bede ;-). Derimod har jeg mange andre muligheder , hvor der kan stå en stor kasse med tør jord frostfrit. Det skal prøves :-).
Vh. HP
Skrevet af: Lotte Hansen, 3. september 2017 kl. 20.52
Man kan jo også samle frø fra den hvert år og så, de bliver pænt store bare på et år.
Skrevet af: Henry G., 3. september 2017 kl. 21.12
Planten hedder Miribillis og rødderne kan overvintres et frostfrit sted, men det letteste er at samle de helt sorte frø og så dem tidlig forår. Hilsen Henry G.
Skrevet af: HP P., 3. september 2017 kl. 22.11
Tak for svarene.
Jeg vil prøve både med frø og rod. Som planten har udviklet sig her i år, skal den prøves igen næste år.
Vh. HP
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.