Forum

Kan nogen sige mig hvad dette er?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 3. september 2017 kl. 17.38

Hej alle i skønne derude. Med grønne fingre og mega viden
Var ude at plukke brombær forleden. Mark/skovbryn. Set denne busk nogle år og tænkt. Gad vide. Tænker lidt i slåen. Men ikke sikker. Nogen der ved det. Bugner. Kan de frugter/bær bruges til noget? Se foto.
Tusinde takker og glæder mig til svar.
Hilsen Vibeke.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 3. september 2017 kl. 17.54

Slåen har torne, men de kan krydse sig med mirabel/blomme- og afkommet kaldes kræger. De er som regel blåduggede, som slåen, men de er som regel ikke videre spændende at spise.

Jeg har fundet nogle i et krat- og de smager ikke dårligt, men temmelig melet. Man kan sikkert lave vin på dem, men som snapse grundlag eller saft/sylt/marmelade- måske ikke.

Men smag på dem!

Bladene ligner blomme/mirabel- så de er ikke giftige, nogle smager bare bedre end- andre.

Mvh
Tine- jeg har en krægeblomme- men der er frugterne store som blommer næsten. Den er nu ikke så spændende, men til vin kunne den sikkert bruges.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 3. september 2017 kl. 18.03

Hej.
Prøv at se denne gamle tråd på Fugleognatur om Kræger og andre små blommer.
Vh. HP
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=390639&ForumID=12

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. september 2017 kl. 20.24

Du peger på et slåenbær.
Slåen giver en helt fantastisk bjesk. Prøv den, men vent til okt./nov. med at plukke dem. Lad bærrene trække i vodka el. Brøndum i 3-4 md. - og lad den gerne lagre i årevis.

Nyt svar til emnet »Kan nogen sige mig hvad dette er?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan nogen sige mig hvad dette er?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider