Skrevet af: Inge T., 15. september 2017 kl. 8.45
Hej.
Kan jeg klippe af lavendler på nuværende tidspunkt, og så sætte dem i potter i drivhuset?
Min genbo har mange lavendler, og jeg vil få brug for mange planter til foråret, for min mand vil sætte en række plantesten, som støtte for granitskærver på have gangene. Og jeg vil gerne have noget blivende, så jeg ikke skal købe så mange sommerblomster.
Jeg har en gang klippet noget ud omkring formering af lavendler, men kan ikke lige finde det!
Vh Inge
Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2017 kl. 10.33
Hej Inge T.
Lavendler er noget af det letteste at lave nye planter af.
Du tager bare stilke på ca. 7 cm, rykker de nederste blade af, stikker dem i jorden og trykker jorden godt fast omkring stilkene. Du kan godt sætte dem i urtepotter inde i drivhuset, men der skal du jo gå og sørge for, at jorden er fugtig, så der kan dannes rod.
Det bedste er egentlig at sætte dem på det blivende sted med det samme. Netop denne tid er meget velegnet til det, eftersom jorden ikke udtørres.
Jeg har en ca. 10 meter lang lavendelhæk, og den lavede jeg netop på denne årstid. Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Inge T., 17. september 2017 kl. 9.01
Hej Doris.
Tak for svaret. Problemet er bare, at min mand endnu ikke har lavet stenene, gr. helbredsproblemer, så det kunne være, jeg måske bare skal sætte dem direkte i jorden et andet sted i haven, og så håbe på, at der er så meget rodnet, at jeg kan flytte dem til foråret
Vh Inge
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.