Forum

Erfaring Rhododendron Luteum (Pontica)?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. oktober 2017 kl. 23.32

Hej i forum

Er der nogen der har erfaring med dyrkning af ovenstående rhododendron? Jeg har set den i Botanisk have i Århus i maj, hvor den blomstrede til den helt store guldmedalje og duftede helt vidunderligt. Jeg vil gerne have den i haven og ser, den skal have surbundsjord. Hvis man nu køber et par store poser surbundsjord og planter den i det og den ellers står i god veldrænet jord i sol, skulle den så ikke klare sig godt?

Så vidt jeg kan se i flere omtaler på planteskoler, skulle den være stærk og hårdfør, men ikke alle planteskoler er jo helt saglige i deres beskrivelser, så er der nogen der dyrker den?

Har ingen nåletræer eller andet der kan skabe surt miljø i haven udover bladmuld af eg og bøg som måske kan bruges som topdressing.

Mvh. Marie Louise

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. oktober 2017 kl. 8.51

Marie.
Luteum er nok den mest duftende af de Rodoer vi kender her i DK. Blomsterne udspringer midt i maj med en stærk og skøn duft. Bliver også kaldt for guldazalie.
Min plante er ca. 15 år gammel og er 1,5 x 1,5 m. høj og bred.
Det ser lidt bar ud når den er i blomst, men uden blade. Planten står i fuld sol og er meget hårfør. Plant den i alm. spagnum og giv den en topdressing af efterårsblade hvert år.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 3. oktober 2017 kl. 19.38

Hej Mogens

Tak for svar.
Jeg tror, jeg vil plante en stedsegrøn ved siden af som "fyld", når den gule skønhed er lidt bar inden bladene kommer på.
Det bliver spændende at se, hvordan det går med den. Jeg vil følge anvisningerne om spagnum og topdressing.

Mvh. Marie Louise

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. oktober 2017 kl. 9.12

lidt surt kan du få ved at klippe juletræet i små stumper der er jo ikke så længe til ellers må du gerne hente fyrrenåle her

Nyt svar til emnet »Erfaring Rhododendron Luteum (Pontica)?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaring Rhododendron Luteum (Pontica)?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider