Skrevet af: Bente Dam Hansen, 12. oktober 2017 kl. 23.26
Jeg har gravet et staudebed grundigt igennem og sat nye stauder. Under dette gravearbejde er jeg stødt på mange hvide stængler/knolde, som jeg ikke ved, hvad er. Se foto. De var i jorden tæt ved almindelig blå iris og pæon. Men hvad er det? Kan nogen hjælpe?
Skrevet af: Lars Holt, 13. oktober 2017 kl. 12.54
Jeg skal ikke udtale mig om, hvad det er, men blot bemærke at man aldrig bør omlægge en have, som man ikke kender.
Skrevet af: Tine Andersen, 13. oktober 2017 kl. 20.16
Enig med Lars Holt.
Hvorfor graver du nu? Man kan sagtens sætte studer i foråret/dele de gamle.
Det er sikkert ikke krudt.
En god regel er, at man aldrig gør noget som helst ved en have (altså udover almindelig vedligehold og oprydning) i et år efter, man har overtaget. Så ved man, og det der dumme træ skygger fint terrassen, det der irriterende giver læ- og det endnu mere irriterende faktisk blomstrer og er smukt. Og hvor vintergækker mv pibler op.
Men hvad, det er, har jeg ingen anelse om!
Mvh
Tine- hvorfor gennemgrave et gammelt bed? Er det gået til i nælder, senegræs eller skvalderkål? Det burde jo være vokset til.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2017 kl. 0.06
Kunne det være Havrerod ? Jeg fik dem engang med en sommerblomster blanding, og siden er de dukket op flere steder i haven.
Eller måske Gedeskæg, som er i familie med førstnævnte.
Eller noget helt tredje :-)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2017 kl. 0.34
Ps. Jeg synes forøvrigt efteråret, er et rigtigt godt tidspunkt at plante/dele stauder på. I hvert fald de stauder som blomster forår og sommer, så de kan nå at få et godt rodfæste.
Efterårsblomstrende stauder deles om foråret :)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2017 kl. 0.36
blomster = blomster
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2017 kl. 0.38
Der er vist noget galt med mit r på tastaturet ;-)
blomster = blomstrer
Skrevet af: Iben H., 16. oktober 2017 kl. 9.02
Hej Bente
Jeg ved desværre heller ikke, hvad det er for nogle.
Lars og Tine: Hvor kan I læse i Bentes opslag, at det er en have, hun har overtaget for nylig? Det kan være, hun har boet der i mange år.
Mig bekendt er efteråret det bedste tidspunkt, at plante forårsblomstrende stauder.
Skrevet af: Bente Dam Hansen, 16. oktober 2017 kl. 9.14
Hej alle. Jeg har rent faktisk været ejer af pågældende have i 23 år! Dette staudebed trængte bare til en ordentlig omgang, fordi nogle stauder er ved at kvæle de mindre hårdføre. Jeg tror, det er 3. gang i årenes løb, at jeg foretager en sådan manøvre. Så det er ikke fordi jeg ikke kender bedene, og de nævnte knolde har ikke givet blomster tidligere år, efter hvad jeg husker.
Skrevet af: Bente Dam Hansen, 16. oktober 2017 kl. 9.18
Og som svar til jer, der undrer jeg over, hvorfor jeg ikke gør dette arbejde til foråret, kan jeg fortælle, at jeg har tid lige nu.
Til foråret er der meget andet at tage sig til, f.x. fjernelse af visne blade og stænglerne på stauderne, som jo beskytter stauderne i vinterens kulde. Jeg har altid omplantet i efteråret med godt resultat.
Skrevet af: HP P., 16. oktober 2017 kl. 9.47
Hej
Måske en helt skør tanke: Kan det være Vild Kørvel som er flerårig (staud) men som her aldrig har fået lov at gå i blomst men er holdt nede ved jorden?
Vh. HP
Skrevet af: Anette Grøn, 16. oktober 2017 kl. 14.43
Er helt enig med tidspunkterne for deling/flytning, Anne Grete. Og også med hensyn til, at man gør det når man har tid, Bente. Meget havearbejde kommer sig efter min erfaring ikke så nøje. Iøvrigt synes jeg at man skal huske at holde en pæn tone herinde. Kritik og bedreviden har ingen brug for. Ha en god dag :-)
Skrevet af: Tine Andersen, 18. oktober 2017 kl. 15.31
Det fremgik desværre ikke af trådstarters indlæg, hvilket staudebed, hun var ved at grave i, og hvor gammelt det var. Det eneste man kunne læse sig til var, at der var diverse ukendte stængler og knolde.
Det kunne være fra en ny gammel have, fra en ældre svagelig slægtnings osv.
Men korrekt: Her gættede jeg- og gættede galt!
Det var altså ikke for at kloge mig på nogen måde.
Hvor er tonen ikke pæn i mit indlæg?
Men selv tak fr Grøn.
Mvh
Tine- hvis stauder klarer sig på egen hånd. ;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.