Forum

Primitiv lille vandbassin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lise Andersen, 3. april 2005 kl. 19.57

Jeg har en meget lille have, hvor jeg gerne vil have et lille bassin med en rislende vandlyd og frodig vækst omkring. Mon nogen kan komme med ideer jeg kan bruge?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 11. april 2005 kl. 20.57

Et meget lille bassin kan klares ved hjælp af en murbalje (ca 60 kr i byggemarked), som du graver ned i jorden. Jorden som du har fjernet fra hullet, dynger du op bagved baljen. Husk også at lægge slangen til pumpen ned i jorden. Lad den have et skråt forløb, så du ikke ricikerer at der står vand i den og frostspringer om vinteren.

På jorden, som du har dynget op bag baljen, kan du enten stable ''vand-sten'', som købes på planteskolen
ELLER du kan købe bassinfolie og selv forme hvordan vandet skal løbe.Gerne med små terrasser, hvor vandet skifter retning. Det er faktisk temmelig let at forme jorden sådan som man vil have den. Undervejs kan du evt hælde vand ud fra toppen og se om du er tilfreds med hvordan vandet løber. Husk dog at fjerne småsten som kan gnave hul i folien. Du kan evt lægge filt under for at være sikker. Hvis du vil have en stor høj bag bassinet, kan du jo blande jorden med spagnum, så har du også gjort klar til at plante i.

Vandet skal jo ''starte'' oppe på toppen. Her kan du lade slangen gå lidt ned af folien, så du er sikker på at det ikke løber ud på jorden omkring.(Dette er meget vigtigt, da jorden ellers vil suge rigtig meget af vandet.) Du kan dække slangen med forskellige sten, så det ser ud til at vandet kommer piblende ud derfra.

Kun fantasien sætter grænser.

Beplantningen er jo alt efter temperament. I selve baljen kan du vælge nøkkeroser som ikke breder sig særlig meget, men der er masser af andre spændende planter, som du kan finde beskrivelser af på bla. www.lundhede.com (En rigtig god hjemmeside med god beskrivelse af planterne)
Så er det op til dig, om jorden bag baljen skal beplantes med sommerblomster, så du kan skifte udseende hvert år, eller om du gerne vil have noget, som bliver stående år efter år.

Når du er tilfreds med det, du har lavet, er det bare at tilslutte pumpen til slangen og til stikkontakten og lægge den ned i mur-baljen. Så har du vand i haven helt efter egen fantasi.

Håber du kan bruge nogle af ideerne til noget. Vi har ihvertfald fundet ud af at vand i haven er uundværlig og det behøver ikke koste en bondegård at lave.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Winge Jensen, 21. april 2005 kl. 13.31

Hej.

Mon nogen har en fiks idé til, hvordan jeg billigst og pænest kan camouflere mine sorte murbaljer, som står med mine mameluk-ærmebuske i. De står tæt ved et par højbede af lærkesveller med bark på, og jeg vil gerne have at murbaljerne får et lidt rustikt/råt/organisk udseende, der matcher svellerne.

Venlig hilsen
Nina

Nyt svar til emnet »Primitiv lille vandbassin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Primitiv lille vandbassin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider