Forum

Bjergfyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: B. Witt Dahlin, 23. oktober 2017 kl. 11.55

Jeg har en meget gammel nedklippet bjergfyr, som var her, førjeg kom til. Jeg var ikke klar over, at den skulle holdes nede, og nu er den 'pludselig' blevet for stor, så vi ikke kan se haven. Jeg ved nu, hvordan jeg gør, når den er ung, men det er jo for sent... og nu ved jeg ikke, om den kan skæres ned ... og hvis den kan, så hvordan. Kan nogen hjælpe?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. oktober 2017 kl. 15.19

Hej B. Witt Dahlin

Du har ret - det er for sent at gøre noget andet end det helt radikale: At fælde træet og plante nyt.
Bjergfyr kan ikke forynges ved kraftig beskæring - der er alene metoden med at forkorte alle årsskud at forsøge, hvis den skal holdes fra at løbe i vejret og brede sig!
Så det er der vist ikke meget hjælp i ......

Men hjælp kan du hente i bogen med de mange oversigter over højde og bredde, bladfarver, krav til jordbund osv osv:
"Hvilken plante hvor" af Jane Schul
I den kan du på en meget enkel måde finde frem til et træ / en busk som passer ind i din beplantning iøvrigt. Ved at vælge rigtig kan du helt fjerne opgaven med beskæring / skudforkortning eller andre indgreb, mens træet / busken vokser til fuld modenhed.
Dit lokale bibliotek skaffer den gerne hjem til dig.

Jeg ønsker dig god fornøjelse med fældningen!
Mens du sveder over opgaven kan du overveje, om det er muligt at finde et hjørne af haven, hvor der kan laves et førsteklasses insekthotel af stammer, grene, kviste og kogler fra bjergfyrren...

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. oktober 2017 kl. 16.40

Bjergfyr findes i en miniudgave, men jeg har kun 2 års erfaring med den endnu.
Jeg forventer at den om nogle år skal passes som almindelig skovfyr ved afkortning af årsskuddene.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 23. oktober 2017 kl. 20.10

Jeg har en Østrigsk bjergfyr, og selvom jeg holder meget af fyrretræer, så står den forrest i køen til næste fældning.
En ting er, at den hælder kogler og nåle ud over det hele, det er, hvad det er. (Selvom det er voldsomt upraktisk! I tagrenden- eller det, der sætter sig under ens fodtøj)
Men den hælder også døde grene af- og det kan være farligt, især hvis klimaet medfører flere og kraftigere storme.

Efter Bodil knækkede den en gren oppe i toppen, som jeg ikke kan hente ned (15 meter opppe), men ned kommer den nok- engang.

I øvrig kan jeg ikke lide "amputerede" træer- så har man ikke plads, er det for mig at se- bedre at vælge et mindre træ/busk.
Men min have er fra 70-erne, hvor nåletræer og den slags var in.
Så!
Det meste er væk nu...

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. oktober 2017 kl. 20.38

Et foto af træet kan måske afføde nogle alternative forslag til bevarelse af træet. For eksempel Bonsai-klipning i maxi størrelse.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Bjergfyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bjergfyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider