Skrevet af: Hans Jensen, 3. april 2018 kl. 21.10
Er her nogen, som kan hjælpe os med valg af rhododendron?
Vi overvejer at plante rhododendroner ved facaden af vores hus, hvilket er mod øst, så der er sol fra morgenen til omkring middag og så er der fuld skygge. Facaden er 8 meter lang med et par lange vinduer 2*2 meter til kælderen.
Under vinduerne til kælderen skal der plantes noget, som ikke bliver mere end 50 cm højt og i hver side af facaden og i midten tænker jeg, at der skal plantes noget, som kan vokse til en ok størrelse nogenlunde hurtigt.
Det er jo en jungle at vælge mellem de mange forskellige typer rhododendron, så er der nogen af jer, som har erfaringer de vil dele og gode råd til valg af typer, som passer til ovenstående?
På forhånd tak.
Skrevet af: Mogens; E., 4. april 2018 kl. 20.56
Nu er placering af Rodoer, under tagudhæng og tæt på murværk, ikke den optimale løsning. De gror i let sur jord (spagnum) som tørre hurtigt.
Det kan lade sig gøre, hvis der bliver vandet flittigt, og helst med regnvand. Placering mod øst er glimrende, da de færreste Rodoer kan tåle sol hele dagen.
Det tager tid at forberede et surbundsbed på 8 m. så det passer nok med at Rodoerne blomstre på planteskolen, hvor I så kan udvælge de smukkeste.
Under de høje vinduer ville jeg sætte Azalier som bliver højst 80cm.
Foto med Azalier.
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 28. april 2018 kl. 21.21
hej Hans. En sådan placering vil jeg betegne som en skyggeplads.
Som de lave Rhododendron ville jeg vælge de forholdsvis tidlig blomstrende fra Willamshianum gruppen. som de høje fra catawbiense-gruppe og måske cunninghams white. Så har man også fordelt blomstringen.
Gode sorter:
williamshianumgruppen: Jackwill, moerheims pink, tromba, garten dir. Glocker. og den lidt højere garten dir. Rieger
catawbiense gruppen: Grandiflora, album, album novum,
Andre gode sorter: Junifeuer, furnivals daughter.
Men der er jo mange flere muligheder :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.