Forum

Beskæring af æbletræ-stikkere

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper T., 13. april 2018 kl. 10.25

Hej,

Jeg har et par rigtig gamle æbletræer i min have. De er fra omkring 1930-1940 og har nok set bedre dage, men giver heldigvis stadig mange æbler. Nogle af de tykke stammer, der ikke har det godt længere, skulle egentlig have været skåret af, men det er for sent nu. Til gengæld er der på begge træer en masse lodrette "stikkere", især i træernes top. De er højest 3 cm i diameter i tykkelsen. Er det også for sent at tage dem nu? Hvis ja, hvornår kan jeg så tage dem?

Mvh.
Kasper

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. april 2018 kl. 17.38

Du kan fint beskære dit træ fra nu til juli/ august

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. april 2018 kl. 8.03

Hej Kaspar T.

De ”stikkere”, du omtaler, må vel være det, man normalt kalder vanskud.

Hvis du beskærer i perioden mellem juni og september, vil træet være bedst til at lukke sårene efter beskæringen. Samtidig vil du i den periode bedst kunne undgå, at der kommer nye vandskud.

Beskær helst i en tør periode for at undgå risiko for frugttrækræft.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. april 2018 kl. 14.59

Hej Kasper T

Lige et hint om en bog, dit bibliotek kan skaffe hjem:
"Beskæring - sådan får du mere lys og bedre frugt" af Jørgen Vittrup - Gyldendals forlag 2. udgave 2011.

Det er en håndbog, som vejleder i enkle fremgangsmåder for vækstregulering både for gamle (forgroede) træer og frugtbuske og helt unge nystartede planter.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Beskæring af æbletræ-stikkere«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af æbletræ-stikkere

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider