Forum

Beskæring af rose

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Wrang, 19. april 2018 kl. 18.52

Hej allesammen,

Jeg har en stor rose af en art, i min lille forhave. Jeg kender ikke den nærmere betegnelse eller navnet på planten.

Som I kan se af billedet, er den meget høj (over 2 meter), og meget meget nøgen i midten og bunden.

Hvordan bør jeg beskære den, så jeg kan få en lavere og tættere plante - hvis det da kan lade sig gøre?

På forhånd tak!

Mvh
Søren

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Wrang, 19. april 2018 kl. 18.54

Her er et billede lidt tættere på.

Som I kan se er der enkelt skud længere nede af "stammen" - faktisk dernede hvor jeg gerne vil have lidt mere fylde på, hvis det kan lade sig gøre. Ellers sætter den primært skud og blomster helt oppe i 1,5-2 meters højde, som I kan se på øverste billede.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. april 2018 kl. 21.07

Du skal blot skære den i bund, så der er en levedygtig knop på hver gren, du ønsker at bevare.
Hen over sommeren vil der dannes nye skud længere nede ad stammen, fordi du har skåret alt det væk, der plejer at bruge plantens kræfter.
Du kan så til næste år overveje, om du skal skære yderligere ned.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 20. april 2018 kl. 9.11

Prøv at se video fra haveselskabet om beskæring af klatrerose.
haveselskabet.dk/video-saadan-beskaerer-du-klatreroser

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Wrang, 20. april 2018 kl. 9.18

Hej Lars,

Tusind tak for svaret.
Er det optimalt at beskære den nu, eller skal jeg vente lidt endnu?

Mvh
Søren

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. april 2018 kl. 10.10

Den alvorlige frost er ovre for i år, så du kan beskære den nu.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara D., 17. maj 2018 kl. 20.37

Beklager jeg bare dropper ind her, men ville høre om nogen kunne svare på, om jeg stadig kan nå at beskære en rose i år eller om den så ikke sætter blomster før næste år? Den er blevet ganske bar i bunden, så tænker at klippe den ned til ca 35 cm.
Såfremt det er ok at gøre, er der så noget jeg skal være særligt opmærksom på?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. maj 2018 kl. 15.11

Hej Sara du kan fint klippe din rose ned nu, og det kan du gøre i hele rosens vækstsæson, klip den ned til ca. 20 cm, samtidig skal du fjerne alle de 2 -3 mm tykke grene ved basis, på den måde vil du få en rose der er kraftig fra bunden, og dette gøres hvert år. Hilsen Henry G.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara D., 18. maj 2018 kl. 16.40

Tusind tak for svar. Da jeg beskar kunne jeg se, at den ene stængel var gullig inde i midten - er det noget sygdom?

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 18. maj 2018 kl. 18.10

Hej Sara din rose er rask og sund, men når du klipper den ned er det en fordel at forme planten allerede nu, klip altid stængelen af ½ -1 cm over et sundt øje med et skråsnit der vender væk fra øjet, (vandet løber af såret. Når øjet vender udad bliver det en bred plante, og vender det indad bliver det en slank. hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Beskæring af rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af rose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider