Forum

Rhododendron jord

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andresen, 18. maj 2018 kl. 16.13

Vi har en lille have med nogle rhododendron i krukker og har konstateret, at jorden i krukkerne langt fra er så sur, som rhododendron kræver. Det skyldes måske delvist, at vi vander med vandværksvand, som her i Aarhus-området er meget kalkholdig.
Kan vi forbedre jorden ved, udover at bruge alm. rhododendron-gødning, at tilsætte vandet et surhedsmiddel. WC-rens har en meget høj surhedsværdi omkring 3,5. Vil det gå at hælde en lille portion i vandkanden, når der vandes?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 18. maj 2018 kl. 16.41

Nu er svovl lidt svært at få fat i i en ren form så jeg vil nok heller anbefale kieserit eller kaliumsulfat.
Evt en stak grannåle. Man må godt sanke i statsskovene til eget forbrug. I følge jyske lov "hvad der kan være i en hat".
Og en regnvands tønde.
Mvh

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2018 kl. 18.20

WC-rens kan indeholde alt muligt planterne ikke vil sætte pris på. Brug hellere lidt eddike, men ikke end nødvendigt for at nå en pH værdi på 4,5-5.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2018 kl. 21.25

Rødderne på rhododendron gror langt ud til siden og kun 20 - 30 cm. nedad. Så efter få år er pladsen for trang i en krukke. Jeg ville trække planterne op af krukkerne og fjerne så meget af det gamle spagnum som muligt, og så tilføre nyt spagnum, og rigeligt vand, helst regn.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andresen, 20. maj 2018 kl. 8.07

Tak for de gode råd, som jeg vil tage til mig og prøve.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. maj 2018 kl. 16.24

@Henrik Andresen

Rhododendron... jeg begriber ikke, hvad nogen vil med sådan noget skrammel i deres have, når der også eksisterer frugtbuske med spiselige frugter.
En løsning kan måske være at finde en mose, hvor de må plantes ud.

Okay, jeg ved godt, at det nok ikke er et ønskeligt svar, og modefænomener og hver sin smag og alt det der..

Men hvis det var mig, der stod i sådan en dum situation, så ville jeg søge efter naturlig surhed og forsøge at tilføre den.
Jeg har aldrig prøvet det, så det er uden garanti, men f.eks. rabarber især de grønne kan måske være en mulighed.
Nedfalds æbler kan måske også hjælpe lidt senere på året.

Det er efter min mening for nemt og meget dårlig stil bare at gribe en flaske eddike eller svovlsyre på hylden.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. maj 2018 kl. 22.39

Rhododendron hører ikke til i den danske natur!
Men jeg nyder dem da hjemme i haven.
Find en skovejer, der kan undvære nåle fra et af sine nåletræsstykker. Egeblade kan også bruges.

Nyt svar til emnet »Rhododendron jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendron jord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider