Forum

Beskæring af »viburnum Davidii«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane, 14. april 2005 kl. 22.19

Tja, efter at jeg i sidste uge så, at de var på tilbud i Bilka er jeg helt sikker på, at de stedsegrønne buske jeg har ved min sydvente mur er af sorten "Virburnum davidii" – en ret kedelig grøn plante, synes jeg.

Mit problem er, at det er gamle og alt for store. De gror ud over græsplænen. (De er godt 1 meter høje og mindst lige så brede).

Spørgsmålet er nu, om jeg kan skære dem helt tilbage? Vil de så skyde påny? Hvornår vil være den bedste årstid for beskæring? De er meget træagtige. Jeg ville helst, at hele busken blev fornyet. Er der nogen, som har erfaring hermed?

(jf. "bilka" reklamen er det en skyggeplante... mon man skal tro på det? Jeg har dem stående mod syd (jeg har ikke selv plantet dem) og andetsteds her på "havenyt" kan jeg læse, at de skal stå "beskyttet"...)

hilsen Jane

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. april 2005 kl. 8.39

Ja,det er en skyggeplante=kan tåle skygge, men kræver det ikke. Beskyttet betyder afskærmet mod blæst i barfrost-perioder, da bladene ellers kan blive svedne og brune
Den kan tåle beskæring nu,hvor den skal til at skyde blade.Begynd med de mest generende grene og forny den over de næste tre år (1/3 hvert år). Lad 20–30cm stab stå til at bryde fra(sovende øjne).

Hvis man har en han og en hunplante, kan de blive meget flotte med blå bær i klaser til jul, brug også bladene til dekoration og kranse. De holder længe i f.eks.en dørkrans.

Anne Marie Lund Pedersen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 15. april 2005 kl. 10.47

Tak for rådet, det vil jeg prøve.

– og øv, jeg har vist kun han eller hun planter, for jeg har kun hvide "blomster".

hilsen Jane

Nyt svar til emnet »Beskæring af »viburnum Davidii««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af »viburnum Davidii«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider