Skrevet af: L. Bentsen, 26. maj 2018 kl. 16.46
Vores græsplæne har ikke været passet og plejet så godt, og det er der så en masse ukrudtsplanter, som har benyttet sig af. Jeg vil høre, om I kan hjælpe mig med, hvad det er, der har overtaget. Plænen ligger på meget tør og fin sandjord.
Først var det bare nogle enkelte planter i græsplænen, og de lignede lidt mælkebøtter, blot meget mindre og tættere ved jorden. Det gør også, at det er svært at klippe de små gule blomster af med plæneklipperen. Bladene er let hårede, de vokser i rosetter, og hver plante får 4-8 meget kraftige overjordiske udløbere, hvorfra der hurtigt stables nye planter. Jeg troede først, at det var alm. kongepen, men nu hvor det er blevet så tørt efter flere ugers sommervejr uden regn, står kongepennen stærkt, mens disse mindre planter ser ud til at visne på solrige områder.
Jeg vil derudover også høre, om I tror, at jeg med fordel kan fjerne de nu, hvor de næsten er visne, ift. når planten er stærkere. Måske det kan begrænse den videre spredning.
Alle bud er meget værdsatte. Tusind tak på forhånd!
Skrevet af: L. Bentsen, 26. maj 2018 kl. 16.50
Et billede af en plante i skyggen med udløbere
Skrevet af: L. Bentsen, 26. maj 2018 kl. 16.51
Et billede af en plante i skyggen med udløbere
Skrevet af: Claus K Madsen, 26. maj 2018 kl. 18.51
Måske håret høgeurt?
Skrevet af: L. Bentsen, 26. maj 2018 kl. 21.54
Tak, Claus. Det ser rigtigt ud, når jeg googler. Mange tak for hjælpen. Nu skal jeg bare finde ud af at komme af med dem igen... :-)
Skrevet af: Jakob B., 27. maj 2018 kl. 11.38
@L. Bentsen
Hvorfor er planterne i græsplænen et problem for dig.?
På det første billede ser det ud til for mig, at alternativet til det naturlige smukke og blomstrende bunddække nemt kan gå hen og blive bare pletter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.