Forum

Nysået græs.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 28. maj 2018 kl. 19.17

Hej…

Jeg fik for 14 dage siden sået ny græsplæne… Der er dog ikke sket det store udover lidt hist og pist hvor der er mest skygge. Har givet det lidt vand om aftenen for at det kunne få lidt fugt men det er som sagt ikke noget der har fået spiringen til at komme. Har jeg givet for lidt vand? Og kan det nå at komme endnu eller er frøene brændt af? Og kan gødning hjælpe processen i gang?

Håber nogen har nogle kloge ord 😃

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2018 kl. 19.58

Du må endelig ikke give gødning nu. Så er det først du risikerer at brænde noget af. Du kan vande noget mere eller vente på regn. Frøene ligger fint hvor de er.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. maj 2018 kl. 20.17

Hej Søren Pedersen

Det er barske vilkår for spirende græsfrø at få lidt fugt om aftenen i den knastørre periode, vi har haft i snart tre uger og som ser ud til at fortsætte en uge eller to endnu.
Det er en mulighed, at du forliger dig med, at maj måned kun sjældent er våd nok til at græsfrø kan spire.... og at du venter til eftersommeren med at indkøbe og fordele en ny portion græsfrø.

Hvis du absolut vil ofre grundvand på et forsøg på at fremme spiringen skal du op på at fordele 30 - 35 liter vand pr kvadratmeter - det man kalder en "grundvanding". Vandingen skal fordeles over så mange timer, at der ikke på noget tidspunkt står blankt vand ovenpå jorden.
Men du skal ikke vente noget sikkert resultat ! De græsfrø, der har spiret men er tørkeramt kan måske allerede nu have fået så store skader, at de dør uanset vanding!

Det rimelige i at anvende grundvand til formålet kan jo diskuteres !
Økologiens svar er helt enkelt: Græsfrø - og alle andre frø - skal sås, når forholdene for spiring er optimale. For græsfrø er handler det om kombinationen af høj jordtemperatur og høj fugtighed - de to ting følges normalt ad i august måned. Og på det tidspunkt i året er det sjældent nødvendigt at vande for at sikre en god fremspiring af græsfrø.

Undgå at gøde, før græsplænen er helt grøn - og vær forsigtig i valget af gødning (og dette gælder uanset om du får held med at få planterne igang ved at vande nu eller du beslutter at vente til august med omsåning). Find en langtidsvirkende, organisk gødning og følg doseringsvejledningen på sækken.

Venlig hilsen
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. maj 2018 kl. 22.31

Man kan nu også ofte være heldig med at så græs i en af de første forårsmåneder, hvis fugtighed og temperatur tillader det. Sådan har det desværre ikke væet i år. Du har så vidt jeg kan regne ud , sået mens der ikke var udsigt til regn. Skybrudsagtig regn er lige så skidt for spiringen, fordi frøeene vil svømme væk.
Jeg ville vente til vi har haft en god stille regn, som batter noget, vente en uge eller to, og se, hvor meget græs der spirer. Hvis der fortsat er udsigt til at jorden kan holdes fugtig i en uge eller længere med vand fra oven , så ville jeg efterså de steder, hvor der ikke kommer græs. Medmindre du vil vente til efteråret.

Nyt svar til emnet »Nysået græs.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nysået græs.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider