Forum

Datura/pigæble

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Liselotte Nielsen, 18. april 2005 kl. 16.17

Jeg havde sidste sommer sot fornøjelse af en datura. En af blomsterne lod jeg sidde og derved dannedes "æblet". Sidst på sommeren bristede det og alle frøene blev samlet op og gemt i en kuvert.

Jeg har nu i foråret forsøgt at få frøene til at spire, men det vil simpelthen ikke lykkes, – hvad gør jeg mon galt?

Jeg skal lige fortælle at jeg har sået dem i spire/frø-jord i potter og haft dem til at stå overdækket med plastic et lunt sted.

Er der nogen der har erfaring med disse smukke planter?

1 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Laursen, 18. maj 2005 kl. 17.16

Knæk et sideskud af og sæt det i vand så slår den rødder det er nemmere.

2 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone P., 24. maj 2005 kl. 20.36

Sidste efterår fik jeg et "æble" af min nabo. Det puttede jeg i et kaffefilter og gemte det sammen med alle mine andre indsamlede frø i en gammel kartotekskasse, som står på en hylde i baggangen.

Midt i april pillede jeg æblet fra hinanden og frem kom en masse frø, som jeg såede i en plastbakke – den slags, man får kød i i supermarkedet.

Jeg brugte så og priklejord.

Plastbakken med indhold kom op i drivhuset at stå, og så sørgede jeg ellers bare for, at jorden ikke tørrede ud – jeg havde ikke plastik over.

Og så fik jeg ellers små datura-planter!

Det er lige før jeg tror, at alle frøene har spiret.

Jeg kender ikke grunden til min store succes – faktisk kender jeg heller ikke planten, og det er under min jagt på oplysninger, at jeg tilfældigvis havnede på denne side.

3 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 2. juni 2005 kl. 11.45

Jeg har købt en rigtig flot pigæble,den havde 2 flotte blomster da jeg købte den som hurtigt blev slatne.

Jeg ved ikke hvad den hedder mere end pigæble, men den er med dobbelte lilla blomster der dufter vidunderligt.

Nu har den ikke færre en 7 fine knopper, og en stor fin blomst, mit problem er bare at når blomsten er helt fint sprunget ud, så falder blomsten sammen, er de nogen der ved hvad jeg gør forkert.

Den står på min lukkede terrasse, ikke i fuld sol men lyst, og lunt.

4 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 3. juni 2005 kl. 15.26

Min Datura har tabt alle bladene (muligvis pga overvanding) nu er jorden meget tør og den har fået lidt flere blade...jeg troede den var tørstig, det står der på de internetsider jeg har fundet, er der nogen der ved hvor tør den skal være?

5 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liselotte Nielsen, 3. juni 2005 kl. 22.23

Hej Lene,
Eftersom jeg ikke havde den store succes med at spire mine Datura-frø, har jeg investeret i 2 planter. En lilla og en hvid!

Der er mange blomsterknopper i min lilla plante. Den enkelte blomst holder sig ca. 4–5 dage, så falder den sammen. Herefter udvikler andre sig.

Hej Christina,

Min erfaring er, at den ikke må udtørre. Herved har jeg oplevet sidste år, at den smed alle knopperne. Min plante står i en rigtig stor krukke og får ca. ½-1 kande vand hv. 2. – 3. dag på denne tid af året. Dagligt når det bliver varmt.

Håber det lykkes for jer begge.

6 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Poulsen, 24. august 2005 kl. 9.24

Vi har fra naturen fået givet en Datura. Den stod pludselig midt i vores køkkenhave, og vi troede faktisk at det var en melonplante eller lignende. Vi bor i Sønderjylland.

Først i går fandt vi ud af, hvad det var for en plante. Hvis I ikke skulle vide det, er planten meget giftig. Vores plante er næsten 130 cm høj og har hvide blomster, der dog kun holder højst 2 dage. De dufter dejligt, men bladene lugter ikke godt. Vi vil da prøve at gemme frø fra planten og se om vi kan få dem til at gro næste år.

Jeg spekulerer på, om den er vinterhårdfør. Er der nogen der ved det?

7 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hansen, 25. august 2005 kl. 16.25

Jeg vil bare lige indskyde at planten, er en stærkt hallucinerende plante, og den mindste overdosis vil oftes være dødelig.

Giften i knupperne befinder sig i frøene, de er indkaplede og skal koges til the. Da flyver du vist på en lilla sky efter ;-)

8 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: IJ, 11. september 2005 kl. 20.02

Jeg har nogle selvsåede pigæbletræer.Æblerne når at briste inden jeg får dem af. frøene spreder sig og til næste år kommer der igen pigæbletræer

9 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fenella Overgaard, 14. marts 2006 kl. 14.15

Der findes to pigæbler der vokser vildt i den danske natur. Datura stramonium (hvid pigæble) og Datura stramonium var. tatula ell. Datura Metel (blå pigæble).

De er begge enårige og er derfor ikke mulige og overvintre, men de er nemme at opformere fra frø hvis de da har været opbevaret køligt i køleskab eller lignende. Der findes en busk der hedder Engletrompet (Brugmansia), som mange mennesker forveksler med Datura, men dens blomster hænger nedad hvor Daturaens blomster står op. Brugmansiaen bliver fejlagtigt ofte solgt under navnet Datura i planteskolerne og de er flerårige, men skal overvintre ved en 5 til 10 graders varme om vinteren og holdes næsten tørre. Om foråret sættes de lyst og vandingen genoptages. Den findes i modsætningen til de to Datura'er ikke i den danske natur og er ikke frosthårdfør.

10 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny, 12. maj 2006 kl. 13.02

Lige en tilføjelse; Brugmansia er kendt som "træ datura" og dette er nu ikke en fejl bare et navn...

11 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny, 13. maj 2006 kl. 9.14

Some species formerly included in Datura are now classified in the separate genus Brugmansia; this genus differs in being woody, making shrubs or small trees, and in having pendulous flowers.

Citat fra winkipedia. Altså er Brugmensia nu anerkendt som sin egen art og derfor ikke længere Datura...

12 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette E., 15. maj 2006 kl. 8.06

Jeg købte en smuk, gul datura på planteskolen i går. Den har kæmpe, dobblete blomster og en dejlig duft. Men kan jeg regne med, at de er frøægte? Er der noge, der har erfaring med det. Jeg har tænkt på at jeg vil forsøge at tage en stikling til efteråret og så overvintre den?

13 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 15. maj 2006 kl. 10.14

Datura er et-årig, og kan ikke overvintre (har ihvertfald ikke lykkedes for mig), Brugmansia (blomsterne vender åbningen nedad) kan overvintre. Frøene er (selvfølgelig) ikke frøægte, da du ikke ved hvorfra pollenen kommer fra, men klart værd at så og se hvad der dukker op

14 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 16. maj 2006 kl. 18.37

Det kan godt være, at der skal held til, Christina, men pigæble (datura) kan overvintres. Det lykkedes ikke for mig forrige vinter, men jeg havde høstet nogle frø, fra mine smukke violette pigæbler, to lykkedes og blev hvide. De lever i bedste velgående endnu.

I februar såede jeg et brev med 8 frø af den violette, kun ét frø er spiret, skønt jeg bruger minicapbakker, så-og priklejord og korrekt lys og varme. Jeg har læst, at andre har god held med at så, men det er ikke min oplevelse, desværre.

Venlig hilsen, Knud

15 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 16. maj 2006 kl. 18.59

Hej Knud

Jeg har byttet mig til en masse pigæble frø, og sat dem i potter, i sådan et lille "drivhus" (nogle hylder med en plasric beklædning uden om, købt i Føtex for 2 år siden). Alle frø er kommet op og de får nu både varme på solrige dage og kulde sådan en dag som i dag. Og jeg har altså også brugt alm. pottejord fra Netto. Måske er jeg bare heldig.

Helle – www.helleshave.dk

16 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 2. oktober 2006 kl. 1.24

Se havenyt.dk om Brugmansia og Pigæble (Datura) – der står ca. alle svarene på? på denne side

17 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 24. april 2007 kl. 21.49

Hej Annette E.

Pigæblel (Datura, Trompet blomst eller basun) kan ikke overvintre. når blomsten er afblomstret kommer der et pigæble, det er frø som sås igen næste forår og helst indendørs til at starte med. God fornøjelse.

Ann.

18 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Chr Katberg Olrik Thoft, 29. oktober 2007 kl. 16.08

Hej Anette E
Sidder med pigæbler i hånden og årets høst er rigtig god. Jeg tog sidste års frø og lagde dem i fryseren i et par måneder. Og de spirer og gror. Det samme gør man med Hyacinter, for at narre dem til at tro, det er blevet vinter. Derfor kan du allerede nu få Hyacinter og tulipaner til jul. Lig til sidst, pigæble er smuk og kær, og indgik i heksenes flyvesalve. Har en stor giftighed! Bar du ved, hvis du vil lave noget med dem. KAN IKK ANBEFALES:
Venligst Hans Chr

19 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Chr Katberg Olrik Thoft, 30. november 2007 kl. 20.18

Så sidder jeg her igen, sorgfuld og træt. Kl er 20.15 fredag 30/09/07. Og denne gang er det gjort ordentligt. For der går på dette tidspunkt, desværre ingen busser eller andre transportmidler ti Møns Klint, hvor jeg fra Dronningestolen er nærmere Valhallah, og det skulle være en enkeltbillet. Jeg håber at alt det pjat, der skrives om pigæblets euforiserende virkning, ikke bliver ført udi livet, da marginalen imellem rus og evig fred er så lille.Find på noget andet. Pigæble er kun til pynt i din have eller på dit / mit gravsted. Ab wiedersehen Freunde. Wir sehen uns wohl, dort wo die Bäume der Himmel reichen. Tschüss

20 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Soda’One, 2. december 2007 kl. 21.39

Husk og vask dine hænder grundigt. edt siges at pigæble kan virke bare lidt af safterne kommer i munden! de er yderst hallucinerende!

21 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Chr Katberg Olrik Thoft, 8. januar 2008 kl. 17.50

Hej alle pigæblefans.

Sidder her og tænker på den skæbnesvangre 30 november, hvor alt var kaos. Og det blev og kostede en 10 dages tur på sygehuset. Aldrig har jeg været så langt ude og halloucineret. Den 1ste uge kunne jeg intet genkende, hverken kæreste eller datter. Balanceevnen, ja drik 5 flasker vodka,- og du vil føle det samme. Da jeg kom hjem fra Slagelse intensiv, måtte jeg vælge. Alle pigæblefrø og planter blev destrueret,. Den med lidt saft i munden, er lidt overdrevet. Men hvor en normal effekt, – til en glad erotisk aften,- er ca 50 frø, så tag 10x så meget. fatter ikk at jeg sidder her. Nogen må ha ønsket jeg skulle fortsætte med livets gerninger, men hvor jeg de første dage på sygehuset, så en kutteklædt mand. MANDEN MED LEEN. Og han kigede op og ned af mig og først på 2 dagen, strøg han leen over mit hoved og sagte udbrød han, "din tid er ikk kommet endnu". Og da vendte han sig og "puf", var væk. Vil du udsætte DIG for det? Det er en yderst ubehagelig måde at være påvirket på. Så dette bør være en advarsel til alles forsøg med leg med detn skønne danske flora. Tak for livet og advarslen. Og hvor er jeg glad for at the return to life. Knus Hans Chr Katberg Olrik Thoft

22 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hamderdenblæste, 3. april 2008 kl. 4.15

Ooorh så ryg noget trompetplante istedet :)

23 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 7. juli 2008 kl. 13.22

Jeg vil gerne lige hurtigt gøre klart, hvorfor Datura Stramonium/Inoxia/Metel er giftig. Der er en gruppe alkaloider, der hedder Tropan-alkaloider, som bl.a. kan findes i Erythroxylaceae-familien, der inkluderer coca-planten, og Solanaceae-familien, der inkluderer Brugmansia og Datura. Disse alkaloider er stærkt toksiske og inducerer tilstande, der bedst kan beskrives som det, en alkoholiker ville opleve under delerium tremens.

Enhver, der har kendskab til psykoaktive substanser ved, at det, en person ville se under påvirkningen af klassiske hallucinogener som LSD, Psilocybin-svampe og til en vis grad Cannabis er det, man kalder visuelle forstyrrelser, ikke hallucinationer, da man er i stand til at skelne disse visuelle, såvel som auditive, forstyrrelser fra virkeligheden. Dette er ikke tilfældet med de hallucinogene natskygger, der skaber vaskeægte hallucinationer, brugeren ikke kan skelne fra virkeligheden.

For at ridse de mest normale tropan-natskygger op, har jeg lavet en liste her for neden:

– Alrune (Mandragora Officinarum)
– Engletrompet (Inoxia, Metel, Stramonium)
– Englebasun (Brugmansia sp.)
– Bulmeurt (Hyoscyamus Niger)
– Galnebær/Dødelig natskygge (Atropa Belladonna)
– Bittersød natskygge (Solanum Dulcamara)
– Sort Natskygge (Solanum Nigrum)

Andre natskyggeplante kan også indeholde giftige alkaloider, men er som regel ikke brugt hallucinogent.

Jeg er selv bruger af natskygger, men det kan ikke anbefales nogen, OVERHOVEDET, at bruge disse, da kun folk, der er veltrænede og uddannede på området kan håndtere dem. Hvis folk har lyst til at finde noget euforiserende i deres have, som de ikke dør af, så er der masser af muligheder endnu.

Mvh,
Emil

24 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate Hansen, 11. juli 2008 kl. 23.02

Mangler i nogle æbler kan i bare komme og hente inden jeg brænder dem jeg har i hele haven. jeg bor i Nykøbing Sj.

25 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Andersen, 13. juli 2008 kl. 9.58

Hej Kate.

Har du sorter af Brugmansia, de, hvor blomsten vender nedad. Helst i rødlige farver? Jeg så nogle flotte eksemplarer i Jylland sidste år, fik en lille aflægger med hjem – og tog livet af den i vinter.

Er de virkelig så giftige som det fremgår af nogle indlæg? Jeg har ofte mindre børn i haven, men de plejer jo ikke ligefrem at spise af potteplanterne.

Hvis jeg kan få nogle planter, kan du lige bekræfte her på siden.

Mvh.

Lis

26 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. juli 2008 kl. 12.04

Ja, giftigheden er ikke at spøge med. Hos Datura er det alkaloiderne l-hyoscyamin, l-scopolamin og atropin, der er på spil. Du bør ikke have mindre børn omkring planterne alene. Du vil ikke tilgive dig selv, hvis et af dem alligevel smagte på planten under leg i et upåagtet øjeblik.

Otto Lindemark (1963) skriver i "Vore giftige blomsterplanter"om Datura: "Meget giftige planter, hvis lugt allerede kan forårsage svimmelhed" (p.55). Og Horst Altmann (1993) desuden i "Giftige planter og dyr": "Der kendes forgiftninger, navnlig af børn (...) Symptomer som hos galnebær; uro og almindelig ophidselse, talelyst, krampegråd, eufori, stærk trang til bevægelse, hallocinationer, ataxia. Tiltagende ophidselse, hurtigere og dybere åndedræt, hjertebanken, hurtigere puls og blodtryksstigning, udvidede og stive pupiller, syns- og taleforstyrrelser, rød, tør og varm hud, epilepsiagtige kramper. Død efter lammelse af åndedrættet. Førstehjælp: fremkald opkastning. Berolig den forgiftede og sørg for hurtig transport til hospital..."(p.64)

27 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate Hansen, 13. juli 2008 kl. 13.16

Hej Lis.

Nej det har jeg ikke, kun den lilla.

28 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil, 13. juli 2008 kl. 13.51

Jeg har sådan set en Brugmansia Vulcanicola stående på terassen – blomsterne er gule og hovedsagligt røde, når de blomstrer. Meget flotte.

29 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisegrete Blach, 17. august 2008 kl. 21.45

Vedr.: Pigæble

Jeg har i eftermiddag ligget og luget i et bed under vort store lærketræ. Der står forskellige småbuske og bl.a. har en katteost smidt en del frø, som er vokset op og som jeg nu har fjernet. Pludselig ser jeg noget henne under en Mahonia, nemlig en lille pigæbleplante, hvor pigæblet var dannet. Jeg mener ikke, at jeg har sået den, men jeg vil da sætte en pind ved, så jeg kan se, hvor den er. Jeg har i øvrigt læst, at den er meget giftig!

Venlig hilsen
Lisegrete Blach

30 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 17. november 2008 kl. 14.40

Hej, jeg har et protiekt i skolen, og skal finde ud a noget om den grønne pigæble.

Er den giftig, hvad sker der hvis man spiser den,
Bliver man høj, dør man? Bliver man syg?

Er meget nysgerrig.

Svar venligst på min mail, tak.

Håber virkelig at få svar.

31 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. november 2008 kl. 20.25

Hejsa Sofie.

Spyt det ud, den er giftig. Find på Google :
Pigæbleforgiftning. – under ugeskrift for læger.

32 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Kruse, 11. april 2009 kl. 22.18

Hej alle,

Jeg har en datura – importeret fra Provence for 2 år siden. Jeg er først lige blevet klar over, hvad det er for en plante, og er meget overrasket over, at de fleste ikke mener, at den kan overvintre. Mit eksemplar står til dagligt på min sydøstvendte altan, men når frosten kommer bliver den sat i frostfri kælder.

Jeg har lige "fundet den frem" for 3. år, og tilsyneladende kan den altså fint overvintre:-)
Venlig hilsen Mette

33 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Vodsø, 15. august 2009 kl. 14.05

Kan nogen oplyse mig,det latinske navn på pigæble,da jeg ved der findes et utal af daturaer,og ca.hvor store de kan blive

34 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Kruse, 15. august 2009 kl. 15.45

Hej Lars,

Se her:

en.wikipedia.org/wiki/Datura

VH Mette

35 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sophus, 3. november 2009 kl. 20.02

Har et spørgsmål til jer:
er der ikke noget med pigæbler kan give en Hallucinogen stof
ligesom LSD og fluesvamp forstår ikke hvordan den så kan være lovligt når man kan misbruge det?

36 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. november 2009 kl. 21.57

Du kan også blive tosset i hovedet af for meget sprut. I naturen findes rigtig mange giftige planter, også på planteskolerne og i vinduskarmene. Man kan endnu ikke forbyde naturen, derfor lærer forældre deres børn ikke at putte alt i munden. Her er en del af de farlige:
www.killingelisten.dk/planter/visgift.php?farlig=3

37 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Christian Katberg Olrik Thoft, 4. november 2009 kl. 7.34

Hej til Jer have/blomsterelskere. Slagelse 04/11/2009
ANGÅENDE PIGÆBLER. Jeg har høstet en særdeles god høst i år. Såede frø i september og efter oktober måneds nattefrost, var der ingen anden udvej at klippe æblerne fra stammen,(husk handsker). De er lagt ind på badeværelset, hvor der er gulvvarme,- nu modnes de ganske hurtigt og åbner sig, således at frøene fra de bedste og største frugter, kan sorteres. Nu skal de bare i fryseren og til februar / marts kan de sås indendørs i små urtepotter, eller som jeg gør, henter brugte blomsterbakker i en dagligvareforretning. Om vejret er gunstigt og frosten er væk, kan de udplantes med succes.

Jeg har en spiringsprocent på ca. 80 og da pigæble egentlig ikke er særlig krævende med hensyn til jordbund. Jeg har god erfaring, med et mix af alm. havejord, lidt lerjord samt pottemuld. I år havde jeg på en plante / busk med over 30 pigæbler i forskellige størrelser.

Under blomstringen, kan de trompethvide blomster virke lidt dovne om dagen, men bliver åbnet og bestøvet af natsværmere om natten.

Som før omtalt, kan og har pigæble været brugt til forskellige formål, ligefra indtagelse af frø, heksenes "flyvesalve", til bladenes brug, som astmacigaretter.

Har selv lavet forsøg med indtagelse af frø, hvor jeg kan beskrive forløbet således.-
VIL PÅ DET KRAFTIGSTE ADVARE ALLE MOD DISSE FORSØG, DA MARGINALERNE FOR EN ALVORLIG FORGIFTNING ER MEGET SMÅ.

Ved indtagelse af 10–15 frø,- opleves en opkvikkende letleven stemning.

Ved indtagelse af 50 frø,- ca ½ æble, bliver man meget langsynet, på grund af atropinets effekt,/udvidelse af pupiller/ og man bliver døsig.

VED INDTAGELSE AF 2 HELE ÆBLER,- CA 250–300 FRØ, ER
DET EN MEGET ALVORLIG FORGIFTNING, MED INDLÆGGELSE PÅ INTENSIVAFDELING PÅ HOSPITALET.

JEG HAR SELV PRØVET DET 1X OG JEG HAR I 10 DAGE, VÆRET BEVIDSTLØS OG IKKE OPDAGET; AT JEG HAVDE FÅET LAGT KATETER OP.

BALANCE – SYNSEVNEN ER STÆRKT PÅVIRKET OG MAN BLIVER TOTALT DESORIENTERET OG DER OPSTÅR EN LIVSTRUENDE EFFEKT.

DET ER MEGET UBEHAGELIGT OG MÅ FRARÅDES, SELV AT LAVE EKSPERIMENTER.

Nyd synet af denne smukke blomst, æblerne er velegnet til juledekorationer. HOLD HØSTEDE FRØ LANGT VÆK FRA ISÆR BØRN:
Jeg vil ønske jer en god jul, med de næstekærligste hilsner
Hans Christian Katberg Olrik Thoft

38 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja H., 4. marts 2014 kl. 16.42

Jeg har 3 engletrompeter (Datura), 2 gule og en hvid som efterhånden er over 10 år gamle. Når sæsonen er slut, klipper jeg dem ned, sætter dem frostfrit i kælderen og så får de lidt vand fra tørretumbleren af og til. Jeg planter dem om året efter. De er nemme at overvintrer, de tåler bare ikke frost. De står allerede nu med små lysegrønne blade på, til trods for de ingen sol får i kælderen.

39 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 4. marts 2014 kl. 17.53

Engletrompeter hedder brugmansia , datura er pigæbler , som du skriver er de utroligt nemme at formere og overvintere, inden frosten kommer om efteråret klipper jeg mine engletrompeter op i mange stykker , man skal bruge dem hvor Y punktet er dannet , så blomster de fra tidlig forår , alle bladene skal pilles af og de bare "knogler" på 40-50cm længde bliver puttet i en skraldesæk som ligger køligt (frostfrit) vinteren over , nu er jeg begyndt at "vække" dem op , de er kommet ind i et varmt lyst solvindue og bliver sat i en spand med vand , skudene kommer ret hurtigt , og de er klar til at komme i potter med jord.
Nu står de med mange skud og skal snart ompottes til større potter.
Hvis man er heldig så blomster de inden de bliver udplantet på friland.

Peter A.

40 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja H., 4. marts 2014 kl. 20.11

Hej Peter, tak for rettelsen - til tider går det hele lidt for stærkt. Når jeg skærer mine ned laver jeg stiklinger på ca. 20 cm af de nye grene, sætter dem i en potte med plast over indtil de har slået rødder - meget nemt. I år skal jeg selv så dem (pink), måske ved du noget om dette? Jeg er novice på dette punkt. Hvad gør du med den/de larver som er så glade for bladene? Hele sidste år ledte jeg efter dem, men de var som altid som sunket i jorden og den ene af mine blomster var noget afpillet.

41 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. marts 2014 kl. 9.34

De der frø som skulle give pink blomster er ikke engletrompeter men datura (pigæble) , dem kan du bare så på friland , de vokser mange steder som irriterende ukrudt.
Engletrompeter er flerårig , pigæble er etårig og skal sås hvert forår.
De der små bæster der spiser bladene har jeg opgivet at bekæmpe , da de ikke ødelægger planternes evne til at storblomster.

Peter A.

42 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja H., 5. marts 2014 kl. 9.45

Nu er forvirringen total. De frø jeg har købt står der brugmansia på (rosa) posen. Jeg skrev pink, men det er rosa (same same but different).

www.bakker.dk/produkt/engletrompet-enkelt-rosa/

Jeg havde håbet på et godt råd til monster dyret, da planten kommer til at se ret sølle ud.

Hvad med fremspiren af frø? Kan det nemt gøres nu indendørs?

43 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. marts 2014 kl. 9.57

Ørentvisten som er et natdyr, er vild med at gnave i Engletrompetens blade. Jeg har set det et par gange i lommelygtens skær. Efter krukkerne blev sat på et rundt metal stativ med hjul, er gnaveriet ophørt. I stedet gik det ud over mine Geoginer som står i jorden.

44 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. marts 2014 kl. 14.11

De frø du har købt hos Bakker er datura , selvom de kalder dem brugsmansia , jeg har selv prøvet det............

Peter A.

45 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 6. marts 2014 kl. 1.05

Hej Tanja.

Jeg har sendt dig en mail, ligesom jeg plejer at gøre.

Den er god nok, de frø er dem du skal bruge. Det kan man jo også se, hvis man trykker på den adresse du havde sendt med i dit indlæg nr.: 42
En af de engletrompeter, jeg har haft, var megen til den hos Bakker.
Du kan læse dette indlæg af Tonny Surrow:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/564.html
I bunden af Tonny's indlæg: Engletrompeter, er der 88 spørgsmål & svar.
Dér kan du sikkert spørge, og få et fornuftigt svar.
Tonny Surrow svarede sidst på den adresse d. 11 juli -2009, kl. 15.56, så han lever da forhåbentlig endnu.?
Der blev da skrevet på den adresse d. 14 okt.-2013.!

Tonny har en "hjemmeside":
surrow-hansen.blogspot.dk/

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

46 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 6. marts 2014 kl. 8.49

Ja den er god nok , jeg havde overset det link til Bakker , sidst jeg købte engletrompeter frø pink hos Bakker var det pigæblefrø man fik , så er det bare med at så de frø nu inde i et lyst vindue .

Peter A.

47 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja H., 6. marts 2014 kl. 9.03

Tak for jeres svar, jeg har nu også bestilt hvid Datura frø (pigæble).
Så må jeg jo se hvad jeg ender op med. Hestemøg er også skaffet, det synes jeg at jeg læste var godt til engletrompeterne.
Der skal efterhånden nogle seriøse krukker til, sidste år væltede mine 3 engle trompeter for et godt ord.

48 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 6. marts 2014 kl. 13.47

Hvis du borer nogle store huller i bunden af dine krukker, så vil rødderne søge ned i jorden , og dermed forhindre at krukkerne vælter når det blæser , du kan også plante dem ud på friland ....................

Peter A.

49 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M R., 7. marts 2014 kl. 21.56

Hvis du istedet borer huller i siden af spanden/krukken kan du flytte engletrompeten ind til efteråret blot ved at hakke vejen rundt med en spade. Undlad at lave huller i bunden - det er nemmere med sidehuller til rødderne end at slås med dem to meter nede.

50 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M R., 7. marts 2014 kl. 21.57

Tommy lever desværre ikke længere. Desværre.

51 af 51 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M R., 7. marts 2014 kl. 21.58

Undskyld. ToNNy, skulle der naturligvis stå.

Nyt svar til emnet »Datura/pigæble«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Datura/pigæble

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider