Forum

Manglende vanding grundet tørken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Arleth, 30. juni 2018 kl. 12.10

Hej

jeg er selvfølgelig ikke den eneste der har dette problem.
kan man redde planter små buske roser bunddække osv.
evt. klippe dem ned så de ikke skal buge så megen energi
til at blomstre. Eller er det blot og meget ærgerligt og planter dør.

Hilsen
Margit
Håber jeg har gjort det rigtigt med at sende spørgsmål?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 30. juni 2018 kl. 13.20

@Margit.
Planter som dækker jorden, skal ikke klippes ned. De er med til at begrænse fordampningen. Anderledes er det med planter som står i bar jord. Jeg ville vande tørkeramte planter.
Endnu har jeg ikke vandet rosenbedet (Buff Beauty i et bed på 2x10 meter). Blomstringen er aftaget men de er forsat grønne. Idag vil jeg dog vande dem for første gange i år (i flere år). Jeg går ud fra, at bruge 1m3 vand.
Det koster ikke alverden.
Men det er dyrt i afledningsafgift selvom det ikke returneres via det kommunale rensningsanlæg.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2018 kl. 16.40

Hej Margit Arleth

Hvis du har bar jord mellem dine planter & du vander disse planter, kan planterne (og du selv!) have stor fordel af at jorddække.
Et brunt jorddække på bare få cm mindsker fordampningen rigtig meget.
Det er let at teste: Tilfør vand - gerne 30 liter pr m2. Lad et lille område (50 x 50 cm) af jorden stå bar og dæk et andet område på samme størrelse lige efter vandingen. Tjek så fugtigheden i jorden efter 1 og igen efter 5 døgn - brug en greb til hjælp her.

Som brunt jorddække kan anvende hækafklip (hvis det er groft kan det findeles i en kompostkværn), halvomsat kompost, kartoffeltop, vissen ærtetop eller hvad nu din have kan byde på for tiden.
Er det ikke muligt at skaffe jorddække, kan du forberede et såbed og skaffe frø af Blodkløver / havre / honningurt. Du kan så med det samme, når jorden er løsnet . Bredsåning og en let rivning med en grovtandet rive er fint - men du kan også vælge at så i rækker. Vælger du det sidste, så lad der være 15 - 20 cm mellem rækkerne. Undlad at vande - regnen kommer jo nok på et eller andet tidspunkt......

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Manglende vanding grundet tørken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Manglende vanding grundet tørken

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider