Forum

Bunddække mellem rosa rugosa

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 16. juli 2018 kl. 21.35

Hejsa;-)

Hvad kan man plante/så mellem rynket rose som holder dem i skak? Det er tør, sandet jord i et sommerhusområde 500 m fra vandet.

På siderne af “bedet” holder jeg dem i skak med plæneklipperen, men inde imellem roserne er det gået amok med flere meget høje nælder og andet ukrudt.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. juli 2018 kl. 23.27

Hej Martin Jakobsen

Ingenting vil kunne holde dem i skak - det er kun fjernelse af Rosa Rugosa som vil kunne løse opgaven.

Det er muligt indenfor få år helt at fjerne Rosa Rugosa bevoksningen. Metoden går ud på med 4 - 6 ugers mellemrum at fjerne alle skud over jorden i hele vækstsæsonen. Når det er sket første vækstsæson er opgaven betydeligt lettere andet år - dvs der er markant færre skud at fjerne.

En buskrydder (benzindrevet eller med et velfungerende lithium-batteri) er det mest effektive redskab - evt kombineret med en såkaldt entrepenørgreb til at løsne de øverligt liggende rødder. der breder sig ud fra planten i en radius af 4 - 5 meter pr vækstsæson.

Det er afgørende for metodens effektivitet, at alt afklippet (både rødder og overjordiske skud) fjernes efter hver slåning.
Det at du har konstateret nælder i vækst inde i Rosa Rugosa tyder på et højt næringsindhold i jorden; noget der kun kan reduceres ved konsekvent at fjerne så meget som muligt af både overjordiske og underjordiske plantedele.

Ved at anvende plæneklipperen i et forsøg på at begrænse Rosa Rugosa kan man - helt som det er din erfaring - holde planten i skak.
Men selv med laveste klippehøjde er der skud tilbage på 3 - 5 cm over jorden. Fra hvert at dem kan der skyde 4 - 7 nye skud frem i bladhjørnerne - som så bliver klippe af næste gang området slås....
Metoden har den virkning, at planten lige netop kan holde sig i live - klar til voldsom genvækst, hvis man blot en enkelt vækstsæson lader plæneklipperen "stå stille".

Så der er kun én vej at gå. Til gengæld vil den sandede tørre jordbund kvittere for fjernelsen af Rosa Rugosa med et væld af forskellige urter, græsser og halvbuske - det kan være blåhat, blåmunke, rundbælg, kællingetand, torskemund, vilde stedmoder, knopurt, cikorie, soldaterstar, timian og lyng.

Jeg håber, du finder energi til at gøre indsatsen!
Belønningen er - ud over et væld af urter og halvbuske - et meget mere varieret insektliv (som bl.a. omfatter flere truede sommerfuglearter) og et mere alsidigt fugleliv.

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 18. juli 2018 kl. 14.46

Kære Lone

Mange tak for grundigt og uddybende svar! Jeg sætter stor pris på dine råd:-)

Jeg har anskaffet mig en ordentlig krabat af en buskrydder, så den må jeg hellere gå i gang med. Havde dog håbet, at det var muligt at holde roserne nede i stedet for at fjerne dem helt. De er jo så smukke...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. juli 2018 kl. 8.37

rosa rogusa er en invasiv plante - jeg håber at det bliver ulovligt at forhandle den

Nyt svar til emnet »Bunddække mellem rosa rugosa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bunddække mellem rosa rugosa

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider