Forum

Lavendel vokser mærkeligt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Solveig Albertsen, 8. august 2018 kl. 17.10

Hej alle.
Jeg plantede nogle lavendelfrø her i starten af sommeren. Det gik ganske fint, de spirede og voksede fint.
Men nu er de begyndt af kravle langs jorden ud til siderne, og fordi de er plantet i en potte, vokser de lidt ned langs siderne på disse.
Derudover er der ingen blomster.
Mine spørgsmål er nu:
Hvordan kan det være, at mine lavendler kravler sådan, og hvorfor vokser de ikke bare lige op? Er der nogle råd til, hvad jeg skal gøre ved dem, eller er det normalt at de vokser sådan?
Får lavendler blomster allerede første år, eller går der noget tid inden de får blomsterne?
Jeg håber der er nogle kyndige folk derude, som kan hjælpe mig!
Hilsen
Solveig

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 19.19

De skal blot klippes i toppen og de lange sidegrene. Så bliver planten kraftigere og får flere nye sideskud (bliver tættere). ;)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. august 2018 kl. 20.21

Det vil nok også være en god ide at sætte dem ude, så de kan få noget mere lys :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig Albertsen, 8. august 2018 kl. 23.46

Ayoe, skal sidegrenene klippes helt af eller lun i toppe ? Og de små skud der så er i “midten”, de skal trimmes i toppen?

Jeg har ikke mulighed for at sætte dem ude, men de står i vinduet og får masser sollys her :) Det håber jeg er nok for dem.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. august 2018 kl. 11.21

@Solveig

Ja, klip du sidegrenene stort set helt ind (max. 3-4 cm til roden) og kun lige spidsen af toppene nu (eller evt. vent lidt med at klippe dem, til de er ca. 10 cm og klip dem ned til ca. 7 cm). Jeg har klippet 1000-vis af planter på den måde, mens jeg arbejdede i gartnerier (dog med en form for hækklipper der var lige så bred som et gartnerbord). ;)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 9. august 2018 kl. 11.58

Prøv at pille dem ned fra væggen, så kan det være de bedre kan finde ud af hvad vej de skal gro ;-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig Albertsen, 9. august 2018 kl. 13.48

Tak for hjælpen! Det vil jeg gøre med det samme! :)

Nyt svar til emnet »Lavendel vokser mærkeligt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lavendel vokser mærkeligt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider