Forum

Kan nedvisnede bregner komme sig igen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2018 kl. 13.50

Det var mine bregner under skyggefulde forhold, som først visnede. Nu overvejer jeg om de skal graves op eller om jeg skal se tiden an. Sådan set ser de jo også sådan ud om vinteren, inden de ruller sig ud igen. Hvad siger i?
Ingeborg

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2018 kl. 13.52

Og under normale forhold den 27. Maj i år

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2018 kl. 16.29

Jeg vil sige vent og se.
Vores ser ud på samme måde.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. august 2018 kl. 17.37

Venter også og ser. Regner dog ikke me at se noget før næste forår, hvis der bliver noget at se.
Hvis de er døde satser jeg på, at nogle af dem har nået at kaste sporer, inden de tørrede ud, så der med tiden kommer en ny generation.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2018 kl. 18.06

Mine bregner får underjordiske udløbere, så jeg har mas med at få gravet en masse nye planter op hvert år. I år har jeg vandet omkring terassen store bed, så der kan jeg få nye fra. Måske var de, der er udgået også blevet for store, mange var mandshøje . Men de er unægtelig flotte om foråret.
Ingeborg

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. august 2018 kl. 21.14

Rodskud = ørnebregne?

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2018 kl. 9.11

Jeg har googlet ørnebregne for at være sikker på at det ikke er ørnebregner jeg har.
da.m.wikipedia.org/wiki/Ørnebregne
Ved at google billeder finder man nogle billeder, hvor ørnebregnestængler er bundtet som grøntsager, til fortæring af mennesker. Det bør man dog ifølge wikipedia ikke gøre. Men hvilke folkeslag spiser dem så alligevel?
Jeg er nu sikker på at mine strudsvingebregner danner en slags knolde, hvorfra der hvert år udspringer nye blade i rosetter. Midt i rosetter dannes nogle mørke, nærmest sorte rosetblade, som kan stå vinteren over eller i flere år., så ørnebregner er det ikke.
Ingeborg

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2018 kl. 9.47

Jeg vil sige, at det er mangeløv.
Strudsvingebregne er sikkert en kultiveret form af Mangeløv.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2018 kl. 12.39

Mine er helt klart strudsvinge

www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=4265
Tak til Vibeke.
Men ikke desto mindre er der udløbere fra rosetter. Jeg tager billeder, når der igen er vækst.
Ingeborg

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2018 kl. 11.33

Nu er der skudt nye små bregner op rundt omkring og som lovet iler jeg med at vise at mine kurve/strudsevingebregner får underjordiske udløbere, som danner nye planter, næsten som skvalderkål.
Ingeborg

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. august 2018 kl. 14.10

Hvor er de fine :-)

Jeg må vente til næste forår med at se om der er liv i vore Mangeløv.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2018 kl. 15.16

VAr vi ikke blevet enige om at der er forskel på mangeløv og at mine bregner er kurvebregner eller strudsevinge?
Mine bregner vokser op som en roset/kurv og danner stive blade med sporer i midten. De er sortbrune og står hele vinteren. Du kan allerede se kurven på disse bittesmå bregner.
Jeg må næsten hvert år halvere bestanden. Mangeløv har enkelte høje stilke.
Ingeborg

.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. august 2018 kl. 16.13

Jo, det var vi netop. Det er derfor jeg må vente, der er absolut intet grønt og bregne ligende, hvor vore Mangeløv plejer at stå. På dine billeder derimod, kan det jo tydeligt ses at dine Fjerbregner allerede er igang igen.

Beklager, at jeg fik skrevet indlæg 12, så det kunne misforståes. :-)

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. august 2018 kl. 22.57

Strudsvinge, undskyld

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2018 kl. 10.06

@Vibeke Dyrst
I det link du sendte i indlæg 10 har jeg forgæves ledt efter information om at strudsvingebregne også formerer sig med udløbere. Det har jeg så fundet hos Jespers Planteskole:

“God som bunddækkende i skovbundsbede eller regnbede. Dekorative brune sporstave om vinteren
3 planter pr m2. Breder sig med udløbere”.

Underligt at det ikke nævnes i beskrivelsen i linket.
Ingeborg

Ps. Hvis småplanter kan overleve forsendelse, kan vi måske finde ud af noget nu eller til foråret.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. august 2018 kl. 9.16

Tak for tilbuddet Ingeborg. Vender måske tilbage til foråret, hvis der viser sig ikke at være liv tilbage i dem jeg har.

Ja, meget mærkeligt, at udløbere ikke nævnes på Fugleognatur, de må enten have overset det eller ikke vide det?

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. august 2018 kl. 9.25

Bliver lidt i tvivl om det nu også er almindelig mangeløv vi har. Enkelte af planterne danner nemlig sådan et brunt stift blad som på fotoet. Ligner det dem på strudse ingen?
Jeg antager, at der ikke er sporehuse på bagsiden af strudse ingens grønne blade eftersom de kaldes sterile?

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. august 2018 kl. 9.27

Billedet:

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. august 2018 kl. 13.27

Sådanne har vores bregner også, og troet at det er Mangeløv.
Jeg har ikke hidtil vidst, at der var andre vildtvoksende bregner i Danmark, end Mangeløv, Ørnebregne og Engelsød. Men jeg kan se, at der er en del flere, selv om de er sjældne.
Nu må jeg så vente på, at de vokser op igen, så jeg kan identificere dem!

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2018 kl. 19.16

Hurra, bregnerne kommer igen fra toppen af den overjordiske høje roset. Rosetter bliver en bladkrans højere for hvert år.
Ingeborg

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juli 2019 kl. 20.25

Som følge af denne tråd, har jeg nu lært, at det er/var strudsvingebregner, som tørrede helt væk for os sidste tørre sommer.
Kun de sorte tørre sokler var tilbage.

Havde opgivet, men i løbet af foråret er der spiret 1-2-10 nye bregner frem.

I løbet af et par år, håber jeg at området er gendannet, med nye bregner.

Vi har også mangeløv i haven, som lever deres eget vilde liv og dukker op, hvor det nu lige passer dem.
Ørnebregnerne bliver nogenlunde, hvor de er.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 23.15

@Vibeke Dyrst. Der er også spiret mange nye bregner frem hos mig. Næsten for mange, så jeg må plante dem andetsteds. En del af de gamle er restituerede, som det ses på billedet længere oppe.
Kan du se om det er udløbere eller sporesåede der kommer nu?
Ingeborg

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juli 2019 kl. 7.33

Hej Ingeborg
Min antagelse er, at det er nysåede. Men måske er det en blanding. De fleste kommer 10-50 cm fra de gamle sokler, men et par stykker har vovet sig et par meter væk.

Ved ikke hvor lange udløbere strudsvinger laver?
Skal vel ned at rode i jorden, for at finde ud af om de små ny er fra udløbere.

Nyt svar til emnet »Kan nedvisnede bregner komme sig igen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan nedvisnede bregner komme sig igen?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider