Forum

Stauder der elsker skygge efterlyses

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. Kofoed, 24. april 2005 kl. 17.32

Jeg har lige fået ny have hvor der er et bed på ca 1 x 4 m. Bedet er i fuld skyggge og op af en mur med en sti/trappe på den anden side. Er der nogen der kan hjælpe mig med nogle gode ideer til hvilke planter der vil egne sig til et sådan bed. Gerne nogle der også blomster da jeg gerne vil have lidt farve på.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. april 2005 kl. 17.47

Jeg kan lige komme i tanke om:
HOSTA
MÅNESTRÅLE
NØKKETUNGE – i hvert fald noget med nøkke. Den er rødbrun i løvet og har orangegule blomster.

JULEROSE, den hedder også noget andet med H... kan ikke lige huske hvad det er.

Det var lige hvad jeg kunne huske på stående fod.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 24. april 2005 kl. 18.58

Hvis det er helt dyb skygge du mener, kan du få problemer med udvalget, det er lidt begrænset men kæmpestenbræk og hasselurt vil trives.

Er der lys bare en lille del af dagen, kan du prøve med storkonval, lungeurt, lærkespore, kærmindesøster, anemoner, skovmærke og løvefod.

Du kan evt. plante bregner og hosta ind imellem.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Winge Jensen, 25. april 2005 kl. 20.32

Husk endelig en masse forårsløg. Der er f.eks. en gul skovtulipan, som er smuk. En hvid liljeblomstrende tulipan, erantis, vintergækker og liljekonval vokser i dyb skygge hos mig, sammen med nogle af de høje hvide campanula, og den hvide løjtnantshjerte. Desuden er der bunddækkeplanten Vinca, der kan trives hvorsomhelst og er smuk med sine blå blomster, som kommer næsten hele året. Og så er der Guldnælde, som har grønne blade med hvide aftegninger og gule døvnældeagtige
blomster. Den kan også bruges som bunddækkeplante.

God fornøjelse med bedet.

Nyt svar til emnet »Stauder der elsker skygge efterlyses«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stauder der elsker skygge efterlyses

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider