Forum

Klipning af ung Thujahæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob J., 19. august 2018 kl. 20.04

Hej

Sidste år i den våde sommer plantede vi Thuja som hæk. Der blev sat tre planter per meter som havde en højde på 125 cm.

De er kommet godt igennem deres første år hos os, er fine grønne og nu ca. 150 cm høje og ca. 40-50 cm brede (nederst).

Målet er en ca 60 cm bred hæk i 200 cm højde.

Jeg har læst at her midt august skulle være godt for klipning af Thuja, men er i tvivl om havd der er den bedste vej frem mod ovenstående størrelse?

Skal den klippes lidt (overalt, eller bare toppen?), eller skal den bare gro ubeskåret indtil ønskede dimensioner er opnået?

Jeg håber at en kyndig person finder tid til at give tips 😀

Mvh
Jakob

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 20.11

Jeg er ikke kyndig ud i klipning af thuja, men har dog haft en sådan hæk, men den var stor, da jeg overtog den.
Det er min erfaring, at du kun skal klippe det af, der rækker udenfor de endelige dimensioner.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. august 2018 kl. 19.23

Hej Jakob må din Thujahæk blive 2 m. høj, normalt er en hæks højde 1,80 m. i skel. Når du klipper en Thuja, skal der altid forblive noget grønt på den resterende del af sidegrenen, derfor er det bedste du kan gøre at holde din hæk i en bredde af ca 45 - 50 cm, når du klipper på siden vil hækken hver gang øges ca 1cm. i bredden, da du ikke må klippe alt det grønne væk. Toppen kan studses i en højde af de 150 cm og hvert år tillægges ca. 5 cm men klip altid over noget grønt på grenene, ellers bliver der bare pletter uden grønt. Henry G.

Nyt svar til emnet »Klipning af ung Thujahæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klipning af ung Thujahæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider