Forum

Sort/lilla tulipan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Isa Olsen, 28. april 2005 kl. 11.20

Mine forældre købte et hus af en ældre dame. I haven var 3 sortlilla tulipaner. De så vitterligt sorte ud og changerede til dyb lilla når solen ramte dem. Den var ikke ret høj-jeg vil skyde på stilken har været ca 20–25 cm. Desværre "dræbte" vores hund dem og de er nu tabt. Jeg ved mine forældre inderligt ønsker sig denne smukke tulipan igen og da min far snart har fødselsdag har jeg ledt med lys og lygte efter denne blomst uden held.

Jeg mener at kunne huske den skulle hedde Nattens Dronning men jeg er usikker på det.

Er der nogen der kender planten eller dens navn og hvor jeg kan skaffe den henne? Så vil både jeg og mine forældre blive meget lykkelige :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette P, 28. april 2005 kl. 17.02

Hej Isa.

Hos Zimtrade har jeg (i deres efterårskatalog) set en tulipan, de kalder "den mørkeste af dem alle, mørk kastaniebrun, næsten sort" ved navn "Queen of Night". Det må vist være den? Men om du kan købe den nu, ved jeg ikke, da tulipanløg vist helst skal i jorden i efteråret. Se evt. deres hjemmeside: www.zimtrade.dk.

Jeg har også set billeder af den i "Et år i min have" af Anne Just. Pragtfuld bog i øvrigt.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 28. april 2005 kl. 23.13

Hejsa.

Jeg har i et par år haft næsten sortlilla tulipaner til at stå i min baghave. Mener helt sikkert at de hed "Queen of Night" på pakken da jeg købte dem, men mine er fligede/krøllede i blomsterbladene og slet ikke brunlige som dem Zimtrade har!?

MVH
Karin

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Isa Olsen, 29. april 2005 kl. 9.02

Tak for de hurtige svar-nu har jeg fundet den :)

Jeg fandt aldrig ud af hvad den faktisk hedder rigtig på dansk eller latin-kun det engelske Queen of Night. Blot at det er en i gruppen af hybrider der hedder Darwins. Queen of Night har ikke frynser men måske der er lavet en frynset/papegøje hybrid?

Nyt svar til emnet »Sort/lilla tulipan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sort/lilla tulipan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider