Forum

Hvor smal kan en ligusterhæk holdes?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 22. august 2018 kl. 15.50

Jeg har 30 meter ligusterhæk med et stakit af lodrette rundstokke som bagkant. Både hæk og stakit er i alderen +50 år. Stakittet er med tiden blevet udstyret med brede lister foroven og forneden.

Der er cirka 1-3 cm luft mellem rundstokkene. Hækken vokser derfor ud på den anden side og har dannet en fin grøn væg mod vejen.

Imidlertid trængte både stakit og hæk til en kærlig hånd, og efter flere tiltag klippede vi hækken ned til 10 cm over jorden i foråret. Den er - på trods af den hårde sommer - vokset fint fra bunden og nærmer sig nu 60 cm i højden. Jeg klipper den jævnligt så den forgrener sig og ikke bliver dybere end 10-15 cm.

Planen er nu at plante liguster på den anden side af hegnet, så vi får dækket både top og bund - og minimerer lugebehovet på vejsiden.Vi har rigeligt med frø- og stiklingeplanter fra eksisterende hæk.

Vil hækkene kunne holde til en dybde på 10-15 centimeter på begge sider af hegnet, når den er vokset op til 180 cm højde? Eller skal jeg betragte dem som to separate hække med en dybde på min. 20 cm?

Stakittet tager jo en del af lyset, omvendt vil grenene sikkert flette sig på tværs.

Lidt nørdet men det vil være rart med sparring på opgaven,

Trine

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. august 2018 kl. 20.34

Jeg kan ikke selv holde en hæk så smal, men jeg har set det kan lade sig gøre hos andre.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 23. august 2018 kl. 13.01

Tak for svar, Lars. Er det svært fordi det er nemmere at “studse” end at klippe? Sådan har vi nemlig fået dybere hække tidligere.

Nu håber jeg at vi kan nyde fordelen af at kunne måle direkte til stakit. Men jeg håber at hækken samtidig bliver tæt og stærk.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2018 kl. 13.23

Hvis min kone stod for hækklipningen, så var det nok ikke noget problem. Men der er så meget andet, der er vigtigere, og som hun kan gøre bedre end jeg.
Hvis du klipper hækken to gange om året, er du nået langt.
Der er jeg ikke selv nået til, på trods af at jeg kan se en fordel ved det - så er der bedre tid til at udvikle (vedligeholde :o)) hækkeklippermusklerne og dermed spare på betaling til anden motion.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 19.15

Min hæk af fjeldribes bliver klippet næsten før de meget tidlige blade kommer frem. Den bliver også klippet 2 gange mere. Grenene er tynde og nemme at klippe. Klipper man ikke i tide, danner den meterlange skud, som gør hækken til et virvar af grene.
Jeg vil også gerne klippe ligusterhækken så længe grenene er urteagtige. Derfor forstår jeg ikke at mange først klipper sidst på sommeren. (Måske er det fordi jeg tildels bruger en muskeldreven hækklipper). Vores hække var grundet skiftende naboer og deres dovenskab eller ukyndighed blevet til 2 m brede hække. De blev så af 2 omgange klippet næsten tæt til stammen og er vel 40 cm brede i dag. Det er 50 år gamle hække. Gæt, hvem der gerne måtte klippe begge sider af hækken?
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2018 kl. 20.08

Min nabo klipper sine (og vores fælles) helt ind til benet, om jeg så må sige. De bliver holdt helt smalle, men de er gamle med tykke stammer.

Jeg fik vist overtalt ham til, at man ikke skal klippe før Sct. Hans pga af fuglereder i hækkene. Og klipper man hen i august måned, så vokser hækken ikke så voldsomt til, som den ellers ville gøre med 2 x klipning.

Men pt er min nabo ved at grave ligustrene op ud mod vejen, for han "kan ikke styre dem". Jeg fik ikke spurt ind til, hvad han mente, da det var drønvarmt, og jeg var ved at GÅ i Lokalbrugsen (med min taskevogn), da mukkebikken var i udu (og værkstedet holdt ferie)- 2 x 4 km.

Og han havde knækket sin dybdespade, så jeg anbefalede en brækstang.

Han har før gravet 30 meter hæk op fordi, de var ikke til at styre, han havde endda selv plantet den!

Jeg har selv ustyrlig hæk på den anden side, men den saver jeg ned i 10-15 cm's højde, så kommer den fint igen.

Mvh
Tine

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: U. Falkeborg, 24. august 2018 kl. 15.28

Jeg må tilslutte mig resten af flokken herinde. Det kan godt lade sig gøre, men det kærver gode muller.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2018 kl. 16.26

Der spørges om hvor smal hækken kan være. Jeg vil sige at det er udgangspunktet for stammen , oftest flere stammer på samme rod, der bestemmer bredden af hækken. Meget smallere end 40 cm tror jeg ikke at man kan klippe, medmindre man vil klippe så langt ind på grenene at hækken bliver bar. Det gør man jo gerne når hækken skal skæres drastisk tilbage og forventer at den bliver tæt og grøn på de nye skud.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine S., 24. august 2018 kl. 21.18

Tak for input.

Mullerne bliver hjulpet godt på vej af en stærk maskine og en venlig gemal! Selv kan jeg betjene det lette udstyr og sikre at hækken bliver godt forgrenet.

Det skal forsøges med tynd hæk på begge sider af stakittet!

Nyt svar til emnet »Hvor smal kan en ligusterhæk holdes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvor smal kan en ligusterhæk holdes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider