Forum

Fjernelse af vanris på æbletræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Signe J., 12. september 2018 kl. 15.06

Hej.
Jeg har et spørgsmål om fjernelse af vanris og jeg beklager på forhånd hvis jeg har valgt den forkerte kategori. Vores have er nemlig på ingen måde en prydhave, men det forestiller jeg mig at jeres haver er.
Vi har overtaget et hus med nogle gamle æbletræer. Disse var ikke beskåret i lang tid og da det ene meget vildt og beboet af optil flere myreturer, valgte vi at beskære det kraftigt og derefter se om det ville overleve.
Æbletræet tog udfordringen op og har skudt med rigtig mange vanris. Jeg har tidligere fået fortalt, at disse med fordel kan fjernes nu, men kan de nu også det? Jeg ser ingen grund til at træet bruger energi på dem alle, men jeg vil heller ikke fjerne størstedelen nu, hvis det er et rigtig dårligt tidspunkt.
Hvornår og hvor mange ville i fjerne?
På forhånd tak,
Hilsen Signe

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe J., 12. september 2018 kl. 15.10

Mit billede var ikke det bedste, så jeg prøver lige igen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. september 2018 kl. 15.53

Vil du beholde træet som frugttræ, kan du fjerne sommerens skud på den nederste del af stammen nu. For at få en harmonisk krone, kan du fjerne de fleste af toppens skud, men vælge de kraftigste og mest hensigtsmæssige placerede til at danne den nye top. Om to år vil disse så bære frugt.
Held og lykke.
Anne Marie

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe J., 12. september 2018 kl. 16.48

Hej Anne Marie.
Tusinde tak for svar, jeg går i gang med det samme.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 12. september 2018 kl. 17.24

Den bedste årstid at beskære æbletræer på er om forsommeren.
Dels er træet i vækst og kan bedre lukke sårene, og dels undgår man de mange vanris. Mange vanris får man når man beskærer træerne om vinteren når blade er faldet af træerne, så satser træet på de mange hvilende knopper. Om sommeren bruger træet mere energi på de skud allerede har blade. Så på det tidspunkt (sommeren) kan du bedre bestemme hvilke grene du vil forme træet med.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. september 2018 kl. 17.42

Nu svarede Anne Marie kun på, hvad der skulle gøres nu.

Til foråret vil der igen komme mange vanris. Dem skal du trække af, mens de er knap 10 cm lange, medmindre du får et bedre råd senere!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. september 2018 kl. 8.07

Jeg synes også, at Anne Maries svar var fyldestgørende i forhold til spørgsmålet. Formålet med beskæringen er jo at begrænse antallet af grene, sådan at der efterhånden kan formes en fin trækrone, samtidig med at risikoen for flere vanris helst skal være så lille som muligt.

Derfor dette citat:

”Hvis man vil undgå, at træet danner vanris, skal man beskære i perioden juli-september, hvor træet kan besvare tabet ved at satse hårdt på den igangværende vækst, og uden at aktivere de sovende øjne.”

Citatet stammer fra:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/10333.html

Kim Petersen, du skriver, at det er bedre at gøre det i forsommeren. Nu kan der jo være mange meninger om, hvornår det er forsommer og eftersommer, men ovenstående citat har månedsangivelse med, og derfor kan der ikke herske tvivl om, hvornår det er bedst at beskære.

Jeg beskar mine æbletræer i juli måned. Jeg er selv meget spændt på, hvor mange vanris der vil blive dannet.

M.v.h.

Doris Møller

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe J., 19. september 2018 kl. 7.06

Tusinde tak for alle svarene, det sætter jeg virkelig pris på. God dag til alle, hilsen Signe

Nyt svar til emnet »Fjernelse af vanris på æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fjernelse af vanris på æbletræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider