Forum

Buksbom

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 15. september 2018 kl. 19.43

Hvorfor ser vores Buksbom sådan ud?
Vi købte Buksbom fordi den skulle kun holde til noget.
Købte dem for 700kr og satte dem i nyt lækkert jord.
Har gødet med NPK gødning og vandet hele sommeren, men de er helt visne.
Vi har haft et par før som gjorde det samme men dem plejede vi ikke lige så godt, så troede det gik denne gang.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 15. september 2018 kl. 19.44

Her er den anden

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. september 2018 kl. 19.52

Hvad er det hvide, der ligger i potten?
Anne Marie

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 15. september 2018 kl. 20.13

Det er holdning

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2018 kl. 20.31

Det svider rødderne når du giver så meget NPK gødning på så lille et område.
Der er også en sygdom som hærger buskbom i disse år, men jeg gætter nu på at det er gødningen som har gjort skaden.
I potter er det lettest at bruge vandingsgødning som kan doseres i præcist i forhold til vandmængden og fordeles med det samme. Alternativt en langtidsvirkende gødning som blandes i jorden.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 15. september 2018 kl. 20.55

Okay men jeg begyndte på gødningen fordi den begyndte at se visse ud :)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2018 kl. 22.00

Ja, et problem udelukker selvfølgelig ikke andre. Prøv at se om det kunne være buskbomkvistdød eller buskbomgrentørrer:

www.plante-doktor.dk/Artikler%20i%20Haven/63%20Sygdom%20i%20buksbom.pdf

Alternativt kan det være den varme sommer. Selvom i har vandet kan planten godt have haft svært ved at nå at suge til sig. Især hvis de er sat i foråret så rodsystemet ikke har nået at udvikle sig så meget.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. september 2018 kl. 17.07

Hvis planten er købt i potten, bør den have et godt rodsystem.
Men..... jeg vil nu sige som Anne Marie Løn .... ALT for meget gødning, og uden den alt for rigelige gødning vil planterne heller ikke trives med den varme og sol vi har haft. En daglig overbrusning har hjulpet mine spiralklippede buksbom over sommeren. Desuden er de trillet i skygge mange dage. Sådan en sort potte bliver jo også brandvarm, så den kan godt have fået rødderne kogt også.
Køb en ny og lad være med at ærgre dig.Sket er sket.
Ingeborg

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 16. september 2018 kl. 17.42

De står på nordsiden af huset så de får kun sol om morgenen og måske lidt om aftenen. Så i mener de er’ døde?
Havde håbet de kun havde smidt bladene fordi de lige skulle have fat.
Hvor meget gødning skal man så give? Troede bare du skulle have en slat.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 16. september 2018 kl. 17.42

De står på nordsiden af huset så de får kun sol om morgenen og måske lidt om aftenen. Så i mener de er’ døde?
Havde håbet de kun havde smidt bladene fordi de lige skulle have fat.
Hvor meget gødning skal man så give? Troede bare du skulle have en slat.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. september 2018 kl. 21.00

Hej Martin Lyngsø Hougaard

Det er svært at rådgive om gødning til krukkeplanter - .
For hvad er "nyt lækkert havejord" - er det muld blandet med kompost ? eller er det sphagnum tilsat NKP-gødning ? eller noget helt andet ?
Det er som hovedreglen sådan, at buske / stauder der er omplantet til krukke ikke skal have gødning de første 3 - 5 uger efter omplantning.

Buksbomplanten stammer fra skovrige egne i Midt- og Sydeuropa og i Asien. Den vokser især i lysåbne egeskove på fugtig, stenet og kalkrig bund. Det er en hårdfør plante, som tåler vind og tørkeperioder.
I al almindelighed kan man regne med at Buksbom trives godt i porøs lermuld. Lermulden kan gøres porøs ved at opblande den med halvomsat kompost. (Jordblandingen må gerne have en pH-værdi mellem 8 og 10 - kan fx opnås ved at tilsætte et par håndfulde trækul pr 10 liter af den kompost, som indblandes i lermulden.
Man kan hvert forår udlægge 5 cm kompost på jordoverfladen i krukken og på den måde få tilført en alsidig næring - det er ikke nødvendigt at anvende kunstgødning !

Standard-NPK-gødninger indeholder ikke mineraler og andre mikronæringsstoffer - og for eksempel behøver Buksbom et lille - men stabilt jerntilskud... Så enten tilførsel af en alsidigt sammensat kompost eller en specialgødning til buksbom er nødvendig for at opnå, at planten trives godt.

Krukkeplanter skal vandes ca 1 gang ugentlig i vækstsæsonen. Udenfor vækstsæsonen vandes meget sjældnere (på grund af lavere temperatur & mindre fordampning og og et meget lavere behov hos planten for vandtransport af næringsstoffer).
Det er vigtigt at krukkejorden ikke er helt vandmættet. Hvis der står vand i underskålen ca 15 minutter efter vanding har man givet for meget vand.
Dræn i krukkens bund er også rigtig vigtigt! Selv om man lægger et par cm småsten i krukkebunden skal der lidt omhyggelighed til for ikke at blokere for hullet / hullerne i bunden. Hvis vandet ikke kan sive væk dør rødderne i det vandfyldte lag i krukkens bund og planten trives ikke.

Hvis du har tænkt at erstatte dine (udgåede) buksbom kan du jo overveje, om der skal en anden jordblanding til - eller om du måske skal justere vandingen for at opnå, at dine buksbom er smukt grønne og sætter mange nye skud.

Venlig hilsen
Lone

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. september 2018 kl. 22.09

Der må være en doseringsvejledning på din gødningspose. Det kan godt være den er i en lidt upraktisk enhed som f.eks. kg pr 100 kvadratmeter.
Hvis du alligevel finder lommeregneren frem tror jeg du vil lande på 5-10 gram til sådan en potte. Mit øjemål siger at du nok har brugt fem gange så meget.
Jeg vil nu alligevel stadig anbefale en vandingsgødning til potter fordi det er meget lettere at dosere og fordele. Hvis gødningen kun angiver dosis til drivhusgrøntsager ville jeg nøjes med at bruge 1/3. De fleste vandingsgødninger indeholder udover NPK også mikronæringsstoffer.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 17. september 2018 kl. 16.43

Tak for svarene.
Okay jeg troede at Buksbom var en nem plante. Tror vi dropper Buksbom og så må vi se om vi kan finde noget kunstigt, for alt der der passer ikke ind i min kalender med børnehentning, madlavning osv :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2018 kl. 19.15

Hej, nu må du huske på at sommeren ikke har været til buksbom og at du har givet kvælende meget kvælstof + den sorte varmeslugende potte. Kunstigt? Så hellere ingenting!
Men du kunne prøve med liguster i stedet for. Det er ikke så sart. Kristtjørn stikker, men er nem.
Ingeborg

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. september 2018 kl. 22.17

Jeg mener, at alt i krukker og potter- bør ompottes med ny jord og grundvandes- før det kommer i nye potter.

Det forbudte kunstgødning, må man kun dosere som en ølkapselfuld til en formiddagsavisside-areal, hvilket ikke er ret meget.

Gødning er desværre ikke nu mere nu bedre! Og det er så en dyr måde at lære, det på!

Mvh
Tine

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. september 2018 kl. 10.24

Hvis du ikke har smidt planterne ud, så kan du lave en flot vinterdekoration af de tørre buksbom, som vil blive fine, når bladene falder af. Evt. med en minilyskæde på og små røde paradisæbler hængt på med tynd ståltråd eller små kogler, fint gavebånd eller hvad man synes er pænt vinteren igennem. Genbrug kan blive flot.
God fornøjelse.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Buksbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Buksbom

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider