Forum

Udplantning af Skt Hansurt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 13. oktober 2018 kl. 18.38

Hej havefolk

Efter et godt råd her på forummet har jeg sat nogle afklippede stilke Sankt Hansurt i vand for at få dem til at spirre - hvorefter jeg vil plante dem ud.

Spørgsmål: hvornår er de klar (se billede)?
Og er det for sent at plante dem udenfor nu?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2018 kl. 8.30

Dine stilke har ikke spiret, men er begyndt at slå rod. Slet ikke nok rod til at overleve udplantning .... endnu. Lad dem få flere rødder og plant dem så i en spand blomstermuld. Der skal være huller i bunden af spanden. Så kan du placere spanden et lunt beskyttet sted ude i haven.
Ingeborg

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 14. oktober 2018 kl. 9.45

Hej Ingeborg

Nej, det var også min tanke. Tak for svar:-)
Når de nu har fået længere rødder, kan jeg så plante dem ud eller vil det være for sent på det tidspunkt?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2018 kl. 11.41

Som jeg dkrev, vent til de har fået flere rødder og plant dem så til overvintring i nogle spande. Gennemvæd blomstermulden grundig.
Ingeborg, som foretrækker at dele en plante for at få flere.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 14. oktober 2018 kl. 17.57

Ok tak skal du have. Hvordan kan det være, at de skal i en spand i stedet for i jorden? Går der ikke lettere frost i en spand end i jorden? Eller der er måske en anden grund?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. oktober 2018 kl. 18.41

Hej Martin du har taget stiklingerne på det forkerte tidspunkt, det foregår normalt i foråret, nogle af dine stiklinger har begyndende råddenskab i den nederste ende, men da de fleste planter er på vej ind i vinterdvale, vil dine stiklinger ikke gro og få flere rødder udenfor. Du kan måske redde noget ved at sætte dem i potter og stille dem i vindueskarmen (18 - 20° i vinterperioden. Henry G.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2018 kl. 22.00

I spande fordi du kan sætte spanden et beskyttet sted, hvor de måske ikke er udsat for frost. Om vinteren også gerne i et skur eller lignende. Uden grønne dele behøver de ingen lys før foråret.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 14. oktober 2018 kl. 22.39

Hej Martin
Hvis du har flere stilke så sæt dem bare ud i jorden. De formerer sig som ukrudt, men de kan rådne ved for meget vand.
Prøv evt. at skære det nederste af de stilke, du har sat i vand, og plant dem.

Nyt svar til emnet »Udplantning af Skt Hansurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Udplantning af Skt Hansurt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider