Forum

Uægte jasmin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 16. oktober 2018 kl. 10.24

Jeg har en gammel uægte jasmin, som er 3 - 4 meter høj. Den står nu midt i en stor samling grøngrenet konel cornas, som omkranser stammerne på den uægte jasmin, som kun har blade og blomster på den øverste 1 meter af højden. Jeg vil gerne flytte den uægte jasmin, hvis jeg overhovedet kan grave den op. Mon jeg kan lykkes med en flytning? Kan jeg skære alle grene med blade væk og vil roden skyde igen?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. oktober 2018 kl. 11.02

Jeg har været i samme situation som dig Bente!
OM du kan flytte den ...? Hvis du har en rigtig god fysik og en stædighed ud over gennemsnitlig vedholdenhed ... Så ja. :)
Jeg klippede min ned til 30-40cm. over jorden for 3 år siden. I sommers blomstrede den igen og nu er den ca. 2m. høj.
Jeg tror, at vi fremover bør tynde 1/4 af de gl. grene hvert år, så vil vi nok slippe for 2m. uden blomster.

Fint vejr til havearbejde :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 20. oktober 2018 kl. 12.51

Hej Bente klip din Jasmin ned til ca. 40 - 45 cm, så har du noget at holde fast i når du skal hive planten op, du behøver ikke at få en stor klump med op, da Jasmin let sætter nye rødder når den bliver plantet i god jord. Det er altid en god idé at klippe 1/3 af grenene ned til 10 cm. over jorden hvert år. Hilsen Henry G.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2018 kl. 23.01

Tak for jeres svar. Jeg overstadig lidt endnu, om jeg kan grave den op. Har sådan en et kraftigt rodnet?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. oktober 2018 kl. 0.04

Bente du behøver ikke at få hele den store rod med op, stik f. eks. en spade skråt ned under planten, d.v.s. du får en forholdsvis lille klump, og når du planter den et nyt sted skal den sættes ca. 10-15 cm. dybere. Henry G.

Nyt svar til emnet »Uægte jasmin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Uægte jasmin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider