Forum

Klematis op af en stump stamme?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2018 kl. 11.45

Jeg skal have fældet et grantræ, som står 2 m fra skel. Der er ingen planter fra naboens side (udlejet hus med ringe haveinteresse) og det har der ikke været de sidste 20 år. Vi har plantet et busket på vores side af skellet.
Jeg har en ide om at beholde ca. 2 m af grantræets stamme og plante en klematis ved roden. Der skal nogle klatre/ledetråde på stammen.
Er det en god ide? Er der nogen der har sådan et klatretræ?
Andre ideer? Det ville jo være tosset ikke at få træet fældet ved roden, hvis min ide ikke dur.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2018 kl. 11.47

Et billede mere. Er der nogen, som kunne være interesseret i nobilisgrenene den dag træet bliver fældet.... om nogle uger?
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. oktober 2018 kl. 16.15

Vi har haft et afskåret grantræ med en klematis. Det virkede fint indtil stubben væltede af ælde.
I øjeblikket har vi et kirsebær (frøsået) med en rose op ad. Jeg prøver at holde liv i kirsebærtræet, selv om min kone prøver at fjerne alle nye skud.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2018 kl. 19.08

Tak for svaret. Jeg tænker også at stamme og klematis nok holder min tid ud. Det lyder som om din kone vil "gå dig i bedene". Haven blander min gemal sig ikke i, så jeg står alene med beslutningerne.
På mit sidste billede er tørrestativet 2,25 cm højt. Så det fremgår at træet ikke kan blive ved med at være der. De sidste år har vi taget en etage af træet til julepynt, men nu kan stigen ikke nå derop længere.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2018 kl. 20.34

Oprindelig havde jeg en Clematis Montana i tankerne, men dens blomstringstid er en kort fornøjelse på godt 2- 3 uger. et bedre forslag søges.
Det kunne også være en rose, men der er vist for meget skygge, idet den kun vil få sol fra syd/vest en halv dag.
Hvis det dur med en rose, hvilken?
Selvom grantræet er fældet, vil dets rødder, som kan anes underarmstykke i jordoverfladen så stadigvæk dræne jorden for vand i lang tid?
Jeg kunne plante i en bundløs spand, som nemmere vil kunne vandes i tørre perioder.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. oktober 2018 kl. 21.12

Jeg har nu studeret roser, som kunne være egnede til mit formål. Er blevet en del klogere på klatreroser og slyngroser (rambling roser) og tror at det er en "rambling rose" der er god til mit formål. Men hvilken? Faktisk kendte jeg ikke til at der var forskel på klatre- og slyngroser.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Klematis op af en stump stamme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klematis op af en stump stamme?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider