Forum

Eonymos – alt for viril.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2018 kl. 19.01

Jeg har nogle Eonymos, som klippes flade runde . De skyder hvert år med nye topskud som en kegle midtpå. Sidste vinter klarede nogle rådyr den beskæring, idet de åd alle nye skud i midten af planten. I løbet af sommeren er der så igen dannet spidse kegler, som skal klippes ned. Keglerne er meget kompakte på midten og ret virle med hensyn til roddannelse midt i.
Kan jeg plante disse skud med rodtrævler?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. oktober 2018 kl. 19.02

Sådan ser tilvæksten ud

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. oktober 2018 kl. 19.41

Det er fine nye planter,du viser. Plant dem bare og hold dem fugtige,evt. i skygge.
Anne Marie

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2018 kl. 8.44

Tak for svaret Anne Marie
Mine Eonymus stammer fra en meget gammel have i Skanderborg. Jeg fik lov til at tage nogle skud fra dem i 1966! Og 7 år senere tog jeg dem med til Fredericia, hvor de har stået i knækstenskanten lige siden. De bliver klippet til flade runde "knapper" hvert år.
Der sker en enorm vækst midt i planten, som vokser op i en kegleform. I bedet ovenover har en af planterne fået lov til at vokse sig stor og bliver klippet i kegleform. Den har et par pnde midt i til at stive planten af med, for det er jo en blød svajende plante.
Hvis jeg planter de rodslåede grene, hvor mange i hver potte? Måske direkte i jorden et skyggefuldt sted?
Hvordan ville de nye planter blive, hvis je lod dem i fred for saksen? Bunddækkeplanter bliver de vel næppe?
Ingeborg
Ps. Billedet viser planterne i juli måned i år. Hvis jeg ikke klippede, ville de blive alt for dominerende om et psr år.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2018 kl. 8.47

Her et bedre billede

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2018 kl. 8.58

en planteskole nævner at Eonimus kan VÆKSTRETARDERES om ønsket. Hvad mener man med det?
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. oktober 2018 kl. 20.53

Jeg ved ikke hvor store de kan blive.Jeg har en der er 3m oppe i et egetræ, men den leger klatreplante nu.Du kan stikke 5 i hver potte og plante dem ud sammen, eller stikke dem i jorden nu et beskyttet sted i en række, så du kan huske dem til sommer. Det betyder at man sprøjter dem for at holde dem små.Ganske usundt.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Eonymos – alt for viril.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Eonymos – alt for viril.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider