Forum

Stor gul busk – men hvilken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2018 kl. 11.21

Jeg har fået 2 kæmpe buske af min nabos bror mod selv at grave dem op. Jeg ved de har gule blomster forår eller sommer, tror han sagde forår. Men hvilken busk er det? Jeg har kigget på bladene, måske en perikon, balsamin, kornel eller jasmin? Hvem kan hjælpe? Mon jeg kan lykkes med at plante den ud i min have nu?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2018 kl. 11.23

Jeg har lige et foto mere.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2018 kl. 11.24

Og et foto mere

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. oktober 2018 kl. 13.29

Det er forsythia.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. oktober 2018 kl. 20.46

Det kan sagtens lykkes: grav et stort dybt hul, så den står solidt,gerne dybere end den har stået før, så laver den nye rødder på de gamle grene og kommer godt i gang. Husk en ordentlig bundvandig når halvdelen af jorden er kommet om rødderne.
God arbejdslyst.
Anne Marie

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 22. oktober 2018 kl. 22.55

Tak til jer begge for hurtige tilbagesvar. Jeg kender jo godt forsytia, men havde den slet ikke i tankerne, nok fordi jeg har sammenlignet blade med andre buskes blade, og lige forsytia ser man som oftest kun helt gul på fotos. Det lykkedes mig i dag at få plantet begge i dybe store huller med et lag løst jord i bunden af hullerne. Men måtte have nabohjælp til at holde buskene på grund af blæsevejret. Nu krydser jeg bare fingre!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2018 kl. 10.50

Nu er jeg så i tvivl om jeg skal skære/klippe en del af toppen af mine 2 nyflyttede forsytiabuske. Begge er lige store, kig på foto. Det eneste jeg har gjort er at klippe nogle lange nye skud i toppen af. Hvor meget vand skal de have efter flytningen?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 25. oktober 2018 kl. 11.18

Åh jeg glemte foto. Her er det.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. oktober 2018 kl. 9.42

Hej Bente da planterne jo har mistet en del af deres rødder, vil det være en fordel hvis du klipper én eller to af de ældste (tykkeste) grene ned til 10 -15 cm over jorden, de vil så bryde i 2019 og blomstre i 2020, efter afblomstringen bør du klippe de næste gamle grene ned. Forsythia blomstrer på anden års grene og bliver derefter skåret ned, på den måde får du en flot busk med mange blomster hvert år. Henry G.

Nyt svar til emnet »Stor gul busk – men hvilken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stor gul busk – men hvilken

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider