Forum

Fjerne rodstubbe af kirsebærlaurbærbuske

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Philip White, 24. oktober 2018 kl. 20.05

Jeg har lige fældet nogle kirsebærlaurbærbuske. Der er på en hel del af dem rodstubbe på 10 - 15 cm tykkelse, som bliver svære at fjerne fysisk. Udover glyphosat, som jeg ikke vil bruge, findes der andre metoder til at udsulte rodstubbe og rødder, så de går til og dør ud?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. oktober 2018 kl. 20.29

Jeg ved ikke om det vil hjælpe på laurbærkirsebær - men overdæk den med sort plast, så vil de med tiden miste kraften.
Det har hjulpet os fint med en elefantgræs.
Plasten kan godt dækkes med jord og græs - eller man kan sætte blomsterkrukker på den.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2018 kl. 20.53

Hej Philip White

Der er den radikale mulighed også: Kontakt en anlægsgartner og få tilbud på rodfræsning. Det er meget effektivt både nu og her og på sigt, fordi rodskud undgås helt.

Venlig hilsen
Lone

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2018 kl. 20.56

Du kunne ofre en stubfræsning, hvis det er en økonomisk mulighed?
Grave fri og save det af, der ligger i jordoverfladen?
Hvorfor skulle det i økologisk øjemed forbudte stof kunne fjerne rødder? Jeg har altid troet at det skulle ramme grønt, sive ned i roden og forhindre nyt grønt i at opstå. Måske har jeg taget helt fejl? (Det er ingen opfordring til at diskutere glyphosat ! Så lad være med det!)
Ingeborg
Ps. Så tykke rødder får enkeltstående kirsebærlaurbær. Hvad med hække af denne plante, når de evt. Efter en årrække går ud? Jeg tænker på et umuligt rodnet.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip White, 29. oktober 2018 kl. 15.26

Tak for forslagene.
Jeg har nu savet stammerne over så tæt nede ved roden som jeg kan komme og dækker rod-stubbene og den omkringliggende jord til med sort, svært plastik. Men, jeg skal nok holde øje med det, for der er virkelig mange tynde og halvtykke rødder, der forgrener sig vandret i 10 til 50 cm dybde og sætter nye skud på vilkårlige steder.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. oktober 2018 kl. 17.50

Spar på krudtet. Laurbærkirsebær dør uden grønne blade, og roden skyder IKKE rodskud. De mange rødder rådner ret hurtigt op og bliver til muld.
Anne Marie

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip White, 29. oktober 2018 kl. 18.08

Tak for svaret Anne Marie. Jeg fjerner eventuelle grønne blade, som de dukker op og lader den dø.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2018 kl. 14.26

@Anne Marie
Det ene af mine store gamle laurbærkirsebær havde nogle rødder, som 1-2 m fra hovedstammen havde nogle tykke overjordiske rødder. Inden jeg så mig om, var der dannet 2 nye buske af/på disse rødder. Jeg har ladt dem gro, men hvis de er uønskede, skal man hakke tilvæksten af i tide.
Jeg har iøvrigt fulgt dit gode råd med at sætte sorte spande over rodskud fra mit rønnebærtræ. Tak for det.
Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. januar 2019 kl. 21.29

Når en gammel plante, stub eller rod skal fjernes, har jeg god erfaring med at bruge en spade og/eller en greb. Det er en hurtig og billig løsning. Og så er man klar til at plante nyt dagen efter, frem for at vente et år eller længere på rødderne rådner væk.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. januar 2019 kl. 20.43

Nu lider jeg af indklemt dovenskab og har til vane at beskære mine buske under jordhøjde og så komme jord op omkring, jeg gider ikke at få ondt i ryggen, men har jeg fået fjernet flere stubbe som her i efteråret hvor vi fældede to store træer havde vi stubmanden ude og han tog alt også buskene og det kostede kun kr 600, efter skattefradraget. Så nu fryder jeg mig over at jeg ikke længere har store dumme stubbe og buske på grunden, men istedet har bidraget til beskæftigelsen herhjemme.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 5. januar 2019 kl. 9.59

Jeg lider muligvis af mangel på dovenskab, men en egentlig lidelse er det vel ikke - hverken dovenskaben eller manglen på den. Jeg har det bedst med ikke at sende bud efter hjælp til det, jeg kan klare selv med mine primitive redskaber. Desuden føler jeg mig overbevist om, at det fysiske arbejde, som jeg holder af, er med til at holde mig igang og gøre min ryg stærk.
Din løsning, Søren, med at beskære til under jordhøjde og fylde jord på, synes jeg er en god løsning. Den bruger jeg selv, hvor der ikke skal plantes nyt. F.eks hvis jeg fjerner et træ i græsplænen. Jeg har også haft bud efter stubfræseren et par gange, men kun hvor det drejede sig om flere hundrede gamle sitkagran, der var væltet i storm eller udgået pga. barkbiller. I sådanne tilfælde synes jeg stubfræseren er et imponerende redskab, som kan forvandle en større stubmark til et dejligt plantebed på ganske få timer.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2019 kl. 11.11

Jeg syntes at der er så mange ting, der skal gøres hele tiden og indimellem skal familien plejes, men ellers har du helt ret Knud. De stubbe som jeg havde var Ca 50 cm bredde og jeg orkede det bare ikke. Med stubmanden får man slået det til flis samtidig og jorden bliver super lækkert bag efter. Jeg har nok fået klaret se første 15 til 20 store stubbe over 2 omgange, så der går mange år før jeg har træer, der giver mig problemer... Heldigvis

Nyt svar til emnet »Fjerne rodstubbe af kirsebærlaurbærbuske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fjerne rodstubbe af kirsebærlaurbærbuske

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider