Forum

Skimmia Japonika vedligeholdelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Toft, 14. november 2018 kl. 12.03

Hvordan kan jeg bedst sikre, at mine Skimmiaer holder sunde og blomsterne, når de i øvrigt står godt og bliver gødet passende?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 19.52

Nu vil jeg råde dig at prøve at Google den. Det eneste jeg kan oplyse dig om er at jeg fik at vide på planteskolen at det var en surbundsplanter og derfor skal plante i ren spagnum. Om du kan benytte træspåner ved jeg ikke. Det har jeg ikke ret meget erfaring med. Men det er ikke ulovlig at benytte spagnum. Hvad så folk syntes om det må de selvom. Økologisk erhvervsgarter bruger det også og i stor stil.

Med hensyn til gødning skal du derfor bruge en gødning til surbundsplanter. Men også her kan du finde alternative og gør brug at organiske gødninger, f.eks OSMO. Selv bruger jeg hønse møg, da det har et stort indhold af kvælstof, der gør jorden sur.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 20.03

osmo.dk/produkter/npk-godning-granulat/organisk-surbundsgoedning/

Nu går jeg ind for at man også benytter sig af alt den lokale organisk gødning man kan få i sit nærområdet for mange mennesker er det et problem at komme af med og de er som regel lykkelige over at vi henter det.
Også selvom det sikkert ikke er økologisk. Både hest, høns, kanin og måske duemøg kan man ofte finde i sit nærområdet og bør derfor gøre brug af det.

Det er jo vigtig at vi lever efter det gamle motto:

Tænkt global, handel lokal.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Toft, 15. november 2018 kl. 20.10

Tak for indlæg, men mine skimmia er både plantet og gødet efter “bogen”. Mit problem er, at mine bliver for spredte når de gror, men jeg kunne godt tænke mig at de blomstrer mere og er tættere i væksten.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 20.17

Nu er jeg i tvivl om den er en skyggeplanter og derfor ikke bryder sig om solen. Det kunne være en mulighed.
Men er de dyrket efter bogen og måske har nogle år på bagen kan man evt beskære dem. Det gøre i mange tilfælde planterne tætte.
Det er de eneste råd jeg umiddelbart kan give dig.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Toft, 15. november 2018 kl. 20.31

Jeg har uden held prøvet at google mig til hvornår og hvorledes det er optimalt at beskære.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 20.52

Ok jeg går lige en tur i kælderen og ser om ikke jeg kan få det oplyst. Men umiddelbart vil jeg mene at det bedste tidspunkt er når faren for frost er overstået. Det retter jeg mig altid efter hvis jeg er i tvivl.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Toft, 15. november 2018 kl. 21.02

Det gør jeg også, men er i tvivl om hvor meget, og hvilke dele af planten.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 21.09

Det eneste jeg kunne finde er denne tekst, men der står ikke ret meget omkring beskæring, som var det du efterlyste. Jeg vil råde dig til at beskære den, på samme tid som roser, altså efter faren for frost er over. Så er du hel sikker og evt sår lukkes hurtigere.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 21.17

Jeg oversatte det danske ord, beskæring, til det engelske ord Pruning, der betyder beskæring og skrev derfor Pruning Skimmia Japonica og fandt til denne beskrivelse som jeg håber er på dansk

homeguides.sfgate.com/prune-spiraea-japonica-21805.html

Håber at du kan bruge det. Ellers er der flere artikler at vælge imellem

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2018 kl. 21.21

Jeg oversatte det danske ord, beskæring, til det engelske ord Pruning, der betyder beskæring og skrev derfor Pruning Skimmia Japonica og fandt til denne beskrivelse som jeg håber er på dansk, da min tlf i nogle tilfælde oversætter.

I teksten står bl. a Japonica sorter blomstrer på ny vækst og bør beskæres, når busk er dvalende om vinteren.

homeguides.sfgate.com/prune-spiraea-japonica-21805.html

Håber at du kan bruge det. Ellers er der flere artikler at vælge imellem

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. november 2018 kl. 17.14

Nu vil det være nemmere at svare, hvis du havde et foto af planterne. Hvilke sorter drejer det sig om?Er det han planter eller hun?
Jeg klipper nogle af sommerens skud af nu til kranse og dekorationer. Det skader dem ikke.Jeg giver aldrig gødning til mine,men lidt kompost. De står i skygge.
Anne Marie

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. november 2018 kl. 17.16

Søren,hvad har spiræa beskæring at gøre med Skimmia?
Anne Marie

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2018 kl. 17.48

Undskyld Maria har jeg virkelig sovet i timen? Det havde ikke opdaget, men håber så alligevel at han kan bruge lidt af det.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2018 kl. 17.49

Kan godt se det. Jeg tror at min stavekontrol er løbet om hjørner med mig igen. Det sker desværre ofte.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Petersen, 20. november 2018 kl. 14.39

Jeg har en Skimmia i haven der er vokset meget bred og høj. Jeg ønsker at beskære den ned til ca. halv højde og samtidig skære noget af i bredden. Kan den tåle det og hvornår på året er det bedst at gøre det.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. november 2018 kl. 15.41

Der er nogen, der gerne vil have et billede af planten, inden de rådgiver.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Paul Benny, 20. november 2018 kl. 20.30

Slettet af administrator 30. november 2018 kl. 9.16.

Nyt svar til emnet »Skimmia Japonika vedligeholdelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skimmia Japonika vedligeholdelse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider