Forum

Troldhassel mange rakler = mange nødder?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. december 2018 kl. 16.34

Hej - Jeg kan ikke undvære min daglige observationsrunde i haven. Ukrudtsfrøene er ved at spire, en muldvarp har det fint i sine gamle gange og endnu er der fint grønt mellem de nedvisnede buske. Så fik jeg øje på min store troldhassel. På afstand troede jeg at den straks efter at have smidt bladene havde et hold nye blade parat, men der var faktisk så mange rakler på træet at det var lysegrønt. Mon det betyder at det bliver nøddeår næste år?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. december 2018 kl. 16.52

Hvis der kommer tilsvarende mange hunblomster, små knopper med røde "tråde", til foråret, mens raklerne også blomstrer, så ja.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. december 2018 kl. 20.11

Min har også ufattelige mange rakler klar til blomstringen næste år. De tyrkiske hassel og kinesiske har også en del rakler i år.Selv den fligede vil være med i blomsterfloret til foråret.
Anne Marie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 10. december 2018 kl. 0.36

Nej, der er ingen sammenhæng, raklerne er hanblomsterne. Også selv om der er mange hunblomster ( de små røde totter) kan man ikke forvente mange nødder.
Antallet af nødder afhænger af mange andre ting fx. - vejrforholdene på blomstringstidspunktet i Februar-marts måned - om træerne har det overskud der skal til, osv.
Fx. i år havde jeg ikke en eneste hasselnød på mine mange træer, selv om der var rigelig med både hanrakler og hunblomster på træerne til at starte med.
Hvorimod valnøddetræet havde et rekord stort år.

Nyt svar til emnet »Troldhassel mange rakler = mange nødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Troldhassel mange rakler = mange nødder?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider