Skrevet af: Per Guldberg, 22. januar 2019 kl. 12.58
Jeg har på Madeira købt nogle agapantus (uden jord) men hvad gør jeg med dem lige nu?, skal de plantes i jord, sættes i vand indtil videre, når der kommer varme i luften?
Skrevet af: Søren Duun, 22. januar 2019 kl. 14.34
Prøv at Google havenyt agapanthus, så finder du flere artikler om den. Jeg har ikke selv dyrket den og kender ikke noget til den, men jeg håber at du kan bruge de oplysninger, der findes. Held og lykke med den.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/16164.html
Skrevet af: Søren Duun, 22. januar 2019 kl. 14.35
Prøv at Google havenyt agapanthus, så finder du flere artikler om den. Jeg har ikke selv dyrket den og kender ikke noget til den, men jeg håber at du kan bruge de oplysninger, der findes. Held og lykke med den.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/goedning/16164.html
www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/14571.html
Skrevet af: Henry G., 22. januar 2019 kl. 19.10
Hej Per sæt dine Agapanthus knolde i en blivende potte, giv den vand og stil den i et opvarmet rum (stuetemperatur), da planten er vant til at vokse i varmen vil den vokse videre selvom det er vinter her. Til næste år kan den flyttes udenfor, den kan ikke tåle frost. Henry G.
Skrevet af: Mark Hansen, 25. januar 2019 kl. 10.22
Der findes flere arter og sorter af Agapanthus med forskellige egenskaber. Jeg dyrker selv en sort af Agapanthus i krukker, som hedder Agapanthus Comptonii "headbourne hybrids". Den er særlig frosthårdfør og jeg lader krukkerne stå udenfor hele året. I vinterhalvåret stiller jeg krukkerne i en kold mistbænk, så jorden bliver helt tør. Indtil videre har de overlevet selv længerevarende frost ned til -5 til-10 gr, hvilket også er det de er klassificeret til at kunne overleve på den britiske haveforening RHS's side.
Dine Agapanthus er formentlig frostfølsomme (Agapanthus campanulatus). Jeg ville plante dem i en krukke nu og kun vande dem sparsomt og så placere dem køligt (5-15 gr C) indtil der er nok lys. Hvis du sætter dem i stuen nu, vokser bladene sig utroligt lange med en lysgrøn farve fordi de mangler lys. Du kan selvfølgelig altid gøre det og så beskære dem lidt når vejret er til at de kan stå udenfor. Et opvarmet drivhus ville være ideelt, men det er de færreste der ligger inde med det.
Det er en af mine favoritplanter. Mine er meget hårdføre, tåler både tørke meget vand. Der er aldrig sygdomme og sneglene spiser dem ikke. I sensommeren sætter de meget flotte blå blomster.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. januar 2019 kl. 17.03
jeg har en agapantus art som er lidt mindre i blade og blomster den er helt vinterhårdfør jeg har haft den frit udplantet uden vinterdækning i ca 25 år .
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. januar 2019 kl. 17.06
her er billedet af den
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.