Forum

Olea Europea Olivo

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Emil, 8. maj 2005 kl. 17.41

Hejsa.

Jeg har købt mig et lille oliventræ af ovenstående sort. Men jeg ved faktisk ingenting om oliventræer! Er der nogle der kan forklare mig hvordan jeg holder det bedst. Hvor tit skal det vandes, skal det helst stå udenfor i en krukke, eller bør det stå indendørs. Skal det have en eller anden form for nærings tilført?

På forhånd tak

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Mellergaard, 5. december 2005 kl. 13.53

Jeg sidder med samme spørgsmål som Lars Emil- 8. maj 2005. Jeg vil gerne høre svaret? Særligt er jeg interesseret i hvordan den skal opbevares her om vinteren.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Wallensgaard, 30. januar 2006 kl. 19.50

Har i fået svar?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. februar 2006 kl. 20.41

OK-her er hvad jeg ved af erfaring (og det er jo ikke værst).

Træet skal have det køligt om vinteren (5 -op til 10 C)og så meget lys som overhovedet muligt-sparsom vanding. Træet kan tåle frost -faktisk ned til -8 C, men det har jeg ikke turde.

Der er et vist løvfald om foråret-ignorere det!

Vand det flittigt og brug hvad du har af gødning om foråret-selv økologisk gødning er OK.

Det blomstrer i februar–marts -ryst det! for at bestøve blomsterne.

Det kan tåle MASSER af varme om sommeren (45 C) så længe du vander det (personlig erfaring).

Det er et nøjsomt træ -men det har en forkærlighed for basisk miljø (kalk) i jorden. Ved ompotning skal det derfor gerne have sjællandsk ler (eller lignende)-så trives det så englene synger-og hvis du er dygtig kan du høste dine egne oliven i november–december.

Opskrifter : Oliven udblødes x 5–6 i eddikevand med 2 ugers mellemrum for til sidst at blive lagret i olivenolie med salt eller do eddike med salt.

De græske er nu engang bedst -så skal du købe et træ så sørg for at det giver græske oliven-de har spidse oliven og er efter min målestok lysår foran de italienske.

Tja-min mening er til debat!

John

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig, 20. marts 2006 kl. 15.55

Af samme årsag er der planteskoler som tilbyder at have dit træ opbevaret under rette forhold om vinteren (kulde uden frost) men det er jo kedeligt. det er jo umuligt at beskytte det mod stuetemperaturen om vinteren men prøv så vidt muligt at få træet til at "sove" dvs. spar på vandet. sørg for at have et træ af en vis størrelse så det kan tåle at halvdelen af grenene/bladene dør uden at træet ser ødelagt ud

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Thulstrup, 13. september 2009 kl. 19.54

Det er ikke lige det jeg har hørt... Jeg var lige en tur forbi Randers Regnskov for nylig med et par venner og vi prøvede at købe nogle oliven frø og der var en manual med og her står bl.a. at man ikke må vande den ret meget da det kan ødelægge dens rødder, den skal stå et solrigt sted og den er et meget robust træ og kan tåle kulde helt ned til -12 grader. Prøv at søg på nogle planteskoler, wikipedia eller lign...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie, 23. oktober 2009 kl. 9.44

Jeg har faktisk læst at et oliventræ SKAL have frost for at der kan komme oliven... Og kender en der har sit oliven træ udenfor i haven hele året rundt, og engang fik det ned til minus 16 grader og lever stadig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. oktober 2009 kl. 9.58

Det der slår dem ihjel er når folk fejagtig slæber dem ind i stuen igen, til efteråret. Man skal dog være opmærksom på forårssolen, som ofte kommer i februar måned. Hvis der er frost i potten og solen varmer på planten, kan den tørre ud.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mir Mosavar Jalali, 31. maj 2011 kl. 11.58

hej jeg fik købt et oliventræ der er på størrelse med en potteplante og jeg var lidt usikker på at sælgeren have givet træet vand så fik jeg gjorde det men kan det skade træet at jeg fik gjort det 2 gang. og hvor langtid tager det træet at der vokser oliven og kan man spise det

Nyt svar til emnet »Olea Europea Olivo«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Olea Europea Olivo

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider