Forum

Økologisk dyrket løvtræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Eis, 13. februar 2019 kl. 10.43

Hej herinde.

Jeg vil hører, om der er nogen, der ved om det er muligt at købe planteklar økologisk dyrket løvtræer. Gerne med en stammeomkreds på 16-20 cm.

Jeg har henvendt mig ved forskellige planteskoler, men det har endnu ikke været muligt at finde et, har også forsøgt at søge på nettet.

Jeg er anlægsgartner på Efterskolen Epos og vi vil gerne i forbindelse med at skolen fylder 100 år, plante endnu et Lindetræ (Tilia Cordata eller Tilia Vulgaris) som markering af 100 års dagen.
Skolens arealer er ved at blive omlagt til økologi, så vi skal i den forbindelse jo så vidt muligt plante økologisk.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Kh Rikke

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 14. februar 2019 kl. 9.55

Tjaaah, økologiske træer i den størrelse, er nok næppe muligt at skaffe, m.m. du er heldig at finde en langtids-økologisk landmand der har et lindetræ stående i den størrelse, som han er villig til at sælge. Men vi snakker om op mod 4-5.000 kr. bare i transport og opgravning/plantning foruden træets pris, som nok mindst ligger i samme prisleje.

Der er dog uden tvivl ved at komme et marked for økologiske træer, men de er stadig meget små i størrelse. Så mit gæt er, at enten må skolen plante småt eller gå på kompromis med det økologiske, for at få den rigtige størrelse træ.

Men prøv fx. at ringe til Gram Slot eller nogle andre lokale økolandmænd med mange år på bagen, og hør om de har unge lindetræer som de vil sælge. Ellers er der et sydfynsk gartneri i Assens (assens planteskole) som gør sig mere eller mindre i økologiske træer.

Held og lykke med projektet. ;)
/Ayoe

PS.) Har en datter gående på jeres "søsterskole" i Hobro.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Eis, 14. februar 2019 kl. 13.38

Hej Ayoe.

Mange tak for dit svar. Jeg vil prøve mig videre frem.

Kh Rikke

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Eis, 14. februar 2019 kl. 13.38

Hej Ayoe.

Mange tak for dit svar. Jeg vil prøve mig videre frem.

Kh Rikke

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. februar 2019 kl. 18.53

Tænk på den biologiske værdi træet tilfører stedet og konstater at du er forud for din tid

PS
Det er meget begrænset hvad træer sprøjtes med i planteskoler

Et konventionelt dyrket lindetræ kan jo suppleres med et utal af helt unge træer og buske som du kan smugle ind på skolens område for helt små penge :)

Dejligt med en engageret gartner på en øko efterskole

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. februar 2019 kl. 20.39

Det har jo kun symbolsk betydning , det rr jo ikke noget der ender på spisekortet , så køb et sundt træ og fremover dyrk det økologisk.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Eis, 15. februar 2019 kl. 7.50

Hej allesammen :-)

Mange tak for alle svarene;-)

Jeg tænker at vi køber et konventionelt dyrket træ. Det virker næsten umuligt at opdrive et økologisk, hvis det skal være stort nok til at kunne plantes allerede i 2020.
Men mange tak for hjælpen:-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 9.26

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

Nyt svar til emnet »Økologisk dyrket løvtræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Økologisk dyrket løvtræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider