Forum

Lodden løvefod som bunddække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S Dalsgaard, 7. marts 2019 kl. 8.56

Hej med jer

Min kæreste og jeg er i planlægningsfasen omkring vores første plantebed. Vores plan er at bedet skal fyldes med løgplanter, som vil blomstre igennem det meste af sæsonen.

Fase 1: Krokus
Fase 2: Tulipan
Fase 3: Allium

Det er således meningen, at der kun skal være én "aktiv" type af plante ad gangen. Om dette er helt muligt i praksis ved vi dog ikke. Da vi har løgplanter, ved vi jo så også at vi skal lade løv og stængel visne, så løgne kan skyde igen året efter. Det er dog helt sikkert, at vi får rigtig svært ved at lade de visne planter være, hvis de bare ligger frit fremme. Vi kan derfor forstå at det er gavnligt med en bunddækkende plante til dette formål.

Vores udfordring er så, at hvis vi planter eksempelvis lodden løvefod vil denne naturligvis kunne afhjælpe i forhold til tulipan og allium, men hvad så når krokussen springer ud? Løvefod er jo noget højere, så vi forestiller os at krokussen vil forsvinde helt i løvefoden.

Vi har læst flere steder, at løvefod kan klippes helt ned til roden, uden det skader planten. Vil det derfor være muligt at klippe løvefod helt ned så sent i sæsonen, at man først ser noget til den i foråret igen? - Eller skal den overvintre med blade på, for at kunne klare sig?

Kender i mon til andre løsninger/planter, som kan tillade det vi ønsker? Eller er vi nødt til enten at acceptere det visne løv eller undvære krokus?

I forhold til bedet om vinteren, så havde vi egentlig bare tænkt os at "lukke" det ned med noget flis eller andet i efteråret og åbne op igen i januar.

Vær sød! Vi er helt nye hus/haveejere :)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. marts 2019 kl. 9.13

Hej S. Dalsgaard

Lodden løvefod er en dejlig plante, men jeg tvivler på, at den vil være tilstrækkelig til at gemme de nedvisnende løgplanter.

Er der tale om et blomsterbed, som man kan gå rundt om, og som derfor skal være pænt fra alle sider?

Eller er der tale om et bed, der ligger langs en husmur eller en hæk, og som derfor mest ses fra én side?

I sidstnævnte tilfælde kan man lade tulipanerne stå i grupper bagest i bedet (altså tættest på hækken eller husmuren), og umiddelbart foran disse grupper af tulipaner planter man forholdsvis høje stauder.

Det er en god løsning: Om foråret klipper man de visne staudestængler væk, og der vil være masser af udsyn til de flotte tulipaner. Når tulipanerne begynder at se triste ud, er stauderne vokset frem på ny, så de skjuler tulipanerne, mens disse visner ned.

I min have har jeg brugt stauderne duehoved og hvid fredløs, som begge skjuler de visnende tulipaner fint. De har også den fordel, at de kan holde sig selv oprejst, uden støtte.

Jeg har ikke tilsvarende gode erfaringer med at gemme nedvisnende krokus, og allium har jeg slet ingen erfaringer med.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S Dalsgaard, 8. marts 2019 kl. 10.09

Hej Doris

Tak for svar.

Ja, bedet ligger åbent, så vi har desværre ikke mulighed for kun at plante i fronten. Det var ellers en god mulighed.

Når Løvefod ikke er tilstrækkelig, er det så fordi den er for lille, eller ikke tæt nok?

Vi har også overvejet Geranium af en eller anden slags, som også burde kunne klippes helt ned. Men hvis det handler om højde og tæthed, så vil den måske heller ikke kunne gøre det?

Duehoved og fredløs er rigtig fine. Men med en højde på op til 1 meter, kan jeg bare forestille mig, at den ville "drukne" tulipanerne, når disse skal skyde op og blomstre igennem løvet?.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. marts 2019 kl. 14.00

Jeg har tulipaner og vintergækker stående i bunden af et bed med dagliljer. Vintergækkerne når at blomstre af, inden dagliljerne når og vokse op og dække dem. Tulipanerne står fint med blomster, når dagliljerne begynder at lukke til, og er afblomstret helt når dagliljerne begynder at sætte knopper.

Det er en fin kombination, og tulipanerne kan visne ned i fred, gemt af dagliljernes blade.

Mvh Sofus

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S Dalsgaard, 8. marts 2019 kl. 19.23

Hej Sofus

Det lyder interessant med dagliljer. De ville endda kunne give vores bed en 4. Blomstring. Hvordan opfører de sig når sæsonen slutter? Visner de selv ned, eller klipper du dem?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 8. marts 2019 kl. 21.51

Tillykke med jeres have:-)

I kan sagtens bruge Geranium, også kaldet Storkenæb, som bunddække. De kan fint dække et bed. De er meget sejlivede og kan udkonkurrere skvalderkål. Bare vælg en sort, der ikke bliver for høj, så den ikke når at dække tulipanerne, mens de er i blomst.

Hvis I klipper Storkenæb ned efter blomstring blomstrer den en gang mere - dog ikke i lige så stor grad som første blomstring.

I lader bare Storkenæb eller Lodden Løvefod visne ned om efteråret, og kan om foråret fjerne det visne, hvis I vil. Krokus og tilipaner vokser op igennem det visne.

I behøver ikke dække med flis om efteråret.

God fornøjelse med det:-)

Hilsen Iben

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 9. marts 2019 kl. 12.32

Dagliljerne visner selv ned hen på efteråret.

/Sofus

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2019 kl. 9.10

Lodden løvefod har sine begrænsninger. Den er slet ikke fremme efter at krokus (som blomstrer lige nu) er afblomstret. Desuden skal den klippes ned lidt efter blomstringen for at få en smuk bladformation resten af sommeren.
Ingeborg, som har masser af løvefod mange steder.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. marts 2019 kl. 9.14

Jeg glemte at nævne Hosta (Funkia) som god til at dække nedvisnede løgplanter på de rigtige tidspunkter til f. Eks. Tulipaner.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lodden løvefod som bunddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lodden løvefod som bunddække

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider