Forum

Lavendel død?!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 13. marts 2019 kl. 11.57

Hejsa gæve havefolk,

jeg har et lille bed med nogle kæmpe, rosa lavendel (LAVANDULA angustifolia 'Rosea' gætter jeg på) hvor en af planterne er visnet / død i midten af rosetten.

Hvad gør man - nogle gode løsninger?

Tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Skov, 13. marts 2019 kl. 12.13

jeg ser også lige med :) har nemlig prøvet noget i samme stil

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. marts 2019 kl. 21.50

Jeg klipper mine lavendler ned i april. De år, hvor vinteren er lang, venter jeg til slutningen af april. De klippes ned til 7–10 cm højde.

Hvis man gerne vil have optimal blomstring på en given dato, må man eksperimentere med det præcise klippetidspunkt. Men klipper man i begyndelsen af april, vil lavendlerne naturligvis blomstre tidligere, end hvis man klipper i slutningen af april.

Man kan i stedet klippe lavendlerne ned til 7–10 cm højde i september, hvis man ønsker at se på en stramt klippet hæk eller plante gennem vinteren.

Fjernelse af visne blomsterstande fremmer generelt nye blomster, hvis planten ellers er i stand til at komme med et ekstra flor. Planten bruger så energi på at sætte nye blomster, i stedet for at udvikle frø. Man kan sige, at plantens mål er at sikre artens overlevelse, så når frøstandene klippes af, vil planten forsøge at sætte nye frø.

Med venlig hilsen
Lene Palmer

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. marts 2019 kl. 21.55

Det kan være en stor hund som har lettet benet.
Fat hæksaksen nu og klip hele planten ned til halv højde. Der skal være lidt grønt tilbage. Eller klip alle planterne ned - det er pænere.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 17. marts 2019 kl. 15.17

Henriette, det kan være, at det er et meget udbredt fænomen?!

Tak for svar - det vil jeg bestemt have i mente!

Mht. den specifikke plante, så overvejer jeg, at hakke den over i 2 dele og fjerne den døde del og lade resten være. De er jo rimelig hårdføre, så tænker, at det måske er en god idé!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Skov, 20. marts 2019 kl. 14.56

ja Katrine, det tænker jeg også :)

Nyt svar til emnet »Lavendel død?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lavendel død?!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider