Forum

Kraftig beskæring af liguster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 21. marts 2019 kl. 10.29

Vi er lige flyttet i hus, og vores hække er ikke just alt for kønne at se på. For mig at se ser de rimelig døde ud, min mand derimod tror, at de bare lige skal komme sig efter vinteren…

Men jeg holder mig til teorien om at de er døde.

1.) Hvis jeg klipper dem ned til 5 cm over jorden, og får gang i dem igen, hvor hurtigt vokser de så om året ca.? Vokser de lige så langsomt/hurtigt, som hvis det var nogle nye planter, eller går det evt. hurtigere pga. i forvejen etablerede rødder?

2.) Nogen ideer til hvordan jeg skal gribe processen an i hvilken rækkefølge? Skal jeg fx. gøde osv?

3.) Når man taler om, at de går ud pga alderdom, gælder det så også rødderne? Altså vores hække er jo over 60 år, kan det så overhovedet betale sig med en kraftig beskæring? Det er vel ikke sådan, at de så alligevel vil gå ud igen kort tid efter, der er kommet gang i dem? Eller vil det være ligesom at starte på ny?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 21. marts 2019 kl. 10.35

Lige et billede mere...

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. marts 2019 kl. 19.04

Hej Meral klip hækken ned til 10 - 15 cm højde snarest, og fjern alle de tørre stubbe i bunden, du vil så få en ny hæk i løbet af sommeren. Henry G.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. marts 2019 kl. 20.35

Hækken er ikke død, men den er nok lige så gammel som vores hæk.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 22. marts 2019 kl. 9.09

Lars Holt: Men den bliver vel ikke meget pænere at se på til sommer? Det bedste er vel at klippe den helt ned?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. marts 2019 kl. 14.13

Jeg ville vente og se, hvordan den kommer til at se ud, når den sætter nye blade. Synes I den ikke er tæt nok, så klip den ned til næste år evt.
Ps. Den ser meget normal ud for en ligusterhæk på denne årstid - måske lidt åben for neden, men vent nu og se, hvordan den arter sig :-)

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 22. marts 2019 kl. 14.15

Også selvom der er svamp (tror jeg det er) og lav???

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 22. marts 2019 kl. 14.16

Et foto mere...

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. marts 2019 kl. 14.19

Det er bare lav - ikke så kønt, men skader ikke busken.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 22. marts 2019 kl. 14.26

Første billede er kantskivelav - andet billede sikkert kvistlav.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 28. september 2019 kl. 17.22

Status på hækken.... sådan ser den ud...
Er den værd at beholde, eller sjal jeg plante en ny?

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 28. september 2019 kl. 17.23

Ud af 50-60 meter er der kun 2 planter, som ser sådan ud:

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. september 2019 kl. 22.31

I har savet for langt ned. Normalt forynger man ned i kræhøjde, eller 10-15 cm i det tidlide forår. Da ikke nu!

Men jeg kan forstå, I ikke gider ligusteren. Så plant da endelig noget andet hæk, som I hellere vil have.

Den er savet for langt ned!

Mvh
Tine

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 29. september 2019 kl. 22.54

Vi har ikke klippet den ned nu, det gjorde vi i slut marts, hvor jeg også oprettede tråden.
Mig bekendt kan liguster tåle at blive klippet helt ned til 5cm over jorden, så jeg mener ikke, den er klippet for langt ned.

Jeg har heller ikke nævnt nogle steder, at jeg ikke gider ligusteren, for det gider jeg sørme godt, hvorfor jeg netop spørger de liguster kyndige til råds;)

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Meral G, 29. september 2019 kl. 23.08

Den er klippet ned omkring de 10-15 cm...

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. september 2019 kl. 8.49

Hej Meral G

Du nævner allerede i første indlæg, at hækplanterne er over 60 år gamle, så de har haft deres tid....
Med den meget beskedne genvækst & kun ganske få planter, deres skyder kraftige nye skud synes jeg, at beslutningen er enkel:
Op med rødderne og brug spade og greb til at løsne ned til 50 cm's dybde.

Når I skal vælge planter til ny hæk er der forskellige hensyn, som I kan blive nødt til at forholde Jer til:
Der kan være bestemmelser i lokalplan / boligforening som begrænser valgmulighederne mellem hækplanter.
Jordbundsforholdene - dem har I gode muligheder for at forbedre gennem at anvende brunt jorddække. Jorddække har andre fordele end blot at dække jorden og gøre lugearbejdet meget let - det tilfører næring og er med til at fordele regnvand plus dæmpe fordampningen i tørre perioder.
Måske har I mulighed for at lave egen havekompost - hvis ikke må I beregne en udgift til indkøb af egnet kompost. Genbrugspladsernes gratis kompost kan anvendes, men skal suppleres i vækstsæsonen med kvælstof for eksempel i form af pilleret ko- eller hønsegødning.
Lys- og vindforhold kan der også være grund til at overveje

Endelig er der Jeres ønsker om hækkens udseende og størrelse:
Grøn hele året ?
Grøn i vækstsæsonen og brun om vinteren ?
Kraftigt voksende (stor højde & stor bredde) eller mere behersket ?
Det kan også være et valg, om der skal plantes en i DK hjemmehørende art

Bedste plantningsperiode for løvfældende barrods-hækplanter er i frostfrie periode i november - februar/marts. Bedste plantningsperiode for helårsgrønne hækplanter er august-september. Bedste plantningsperiode kan udvides noget ved at vælge planter i potte eller planter med rodklump.

Overvej mulighederne for vanding de første par vækstsæsoner.
De såkaldte "siveslanger" kan man være heldig at få fat i som genbrug (de kan ofte anvendes mere end de to - tre år, hvor en nyplantet hæk har brug for ekstra vandtilførsel).
Men man kan også komme langt med tålmodig brug af vandkande / haveslange - især hvis jorden langs begge sider af hækken er dækket af brunt jorddække.

Held og lykke med at få en ny hæk til at trives !
Venlig hilsen
Lone

PS: Hvis Jeres valg bliver liguster igen - så vil jeg lige dele det her med Jer:
Jeg ville selv tænke, at ligusterhækkens dårlige trivsel kunne forstås ud fra en tankegang om, at mulden langs hækken har været "udsultet" (med andre ord: den har ikke fået tilført brunt overfladedække / kompost i mange år).
Et samlebegreb, som ofte bruges i sådan en sammenhæng er "jordtræthed", som beskriver en negativt samspil mellem nematoder, svampe og bakterier og en bestemt planteart, som fører til planteartens dårlige trivsel. Det er velkendt, at fx roser kan mistrives efter en eller flere vækstsæsoner samme sted.
Den logiske følge af denne tænkning er at skifte til en anden planteart end liguster.
MEN hvis nu valget falder på liguster igen, kan man bruge viden om "hjælpeplanter" til at klare problemet.
Fremgangsmåden i den situation er kort fortalt: Op med gamle hækrødder, dyb jordbehandling, brunt jorddække i 7 cm tykkelse & dyrk så i sommeren 2020 enårig Tagetes - Tagetes Erecta, sort: Hawai 90 cm høj - i en bræmme svarende til hele den kommende hæk's forløb. Plant ny ligusterhæk hen på efteråret 2020 og pas den med brunt jorddække hvert år fremefter.

Nyt svar til emnet »Kraftig beskæring af liguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kraftig beskæring af liguster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider