Forum

Opstammet Syrén

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 1. maj 2019 kl. 11.09

Jeg har en ca. 12 år gammel opstammet Syringa Vulgaris.

Den er ikke køn mere, dens krone er blevet ALT for stor, fordi jeg kun har beskåret de blomstrene grene lige efter blomstring.

Spørgsmålet er derfor: Kan jeg beskære den mere - her mener jeg, virkelig beskære? Kan den overleve, hvis jeg behandler kronen som en busk, og skærer 1/3 af alle grene efter endt blomstring - eller har I andre råd til at give den smukke sag nyt liv?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2019 kl. 11.14

Det kan du godt. Den danner jo nye skud.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 1. maj 2019 kl. 16.09

Tusind tak ak Lars

Hvornår og hvor langt vil du anbefale?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. maj 2019 kl. 17.39

Traditionelt beskærer man, når der ikke er andet at lave, typisk i februar marts. Frugttræer er på det seneste flyttet til august/september, for da er der mindre risiko for svampeangreb i såret.
Jeg synes, at du skal nyde blomsterne nu om lidt, og så enten klippe grene af og sætte i spande, eller beskære efter afblomstringen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 1. maj 2019 kl. 18.08

Jeg tror, at jeg forsøger efter afblomstring som jeg plejer.
Bare med den forskel, at i år tager jeg så en ordentlig bid af hele vejen rundt.

Jeg kan godt leve med et år uden blomster, hvis bare den så bliver mere "opstammet" og frisk at se på.

Tak igen Lars

Nyt svar til emnet »Opstammet Syrén«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Opstammet Syrén

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider