Skrevet af: Marianne L., 3. maj 2019 kl. 17.57
Hej! Jeg har en lille skråning, som jeg gerne vil dække med vinca minor. Jeg har for to år siden plantet en del af dem, men der bliver ved med at dukke skvalderkål op inde imellem dem. Det er næsten umuligt at få alle dele af skvalderkålens rødder op, når der også vokser vinca. Jeg prøver at luge, men får altså ikke alle små dele med. Mit spørgsmål er om det på et tidspunkt kan lykkes at få vinca'en til at "vinde" uden at jeg renser jorden 100 % og starter forfra eller om jeg bare skal opgive? Jeg havde troet, at vinca ville have etableret sig og tættet alle hul til nu, men det har de ikke. Kan jeg vha. gødning gøre, at de vokser hurtigere og dermed udkonkurrerer skvalderkålen, skal jeg købe flere vinca og plante dem meget tæt eller findes der en anden løsning?
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. maj 2019 kl. 18.02
Det vil det ikke! Vincaer dækker primært over jorden. Men er meget åben ved roden. Derfor vil der hele tiden dukke mere skvalderkål op.
Ukrudtsdug og en enkelt storkenæb kan konkurrere med skvalderkål. Hvilken storkenæb må du lige google, men haveselskabet lavede nogle test for 5-10 år siden.
Skrevet af: Freya Grossmann, 3. maj 2019 kl. 18.03
Mere gødning vil jo også gøde skvalderkålen. Det vil den elske ;-)
Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 21.01
@M. Laflor
Du er nok selv den bedste til at vurdere bedet. Hvis vinca ikke står godt og tæt endnu og ikke lukker ordentligt for lyset, så kan den selvfølgelig ikke spærre for skvalderkålen endnu. Men hvis vincaen vokser fint, og du kan overkomme ofte at luge alt det synlige grønne skvalderkål væk, så mener jeg, at vinca skal vinde til sidst.
Men jo mere, du forsømmer lugningen ( måske bare et par ugers ferie vil være meget slemt ), jo vanskeligere vil det selvfølgelig blive for vincaen at vinde.
Jeg har ikke meget erfaring med skvalderkål og vinca, men vinca er sej.
Du må gerne vende tilbage og fortælle om kampens videre forløb. :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2019 kl. 21.40
Jeg havde et fint bunddække af vinca minor langs huset, indtil de alle blev angrebet af sortstængel syge. Alt er erstattet med hasselurt nu. Bare en lille advarsel.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 3. maj 2019 kl. 23.40
Det er svært at vurdere hvor omfattede problemet er ud fra det du skriver. Hvis det kun er lidt spredt forekomst kan du måske godt lykkedes med lugning, men det er vigtigt at gøre det rigtigt og vedholdende. Ved skvalderkål handler det hele om rødderne så glem alt om hakkejern og små håndredskaber. Du skal bruge en greb til at løfte jorden op ved planten. Så trækker du meget forsigtigt så du får rødderne op uden de knækker. Undervejs løsner du selvfølgelig mere jord efter behov med greben.
Har du lerjord må jorden ikke være for tør.
Skrevet af: Jakob B., 4. maj 2019 kl. 12.03
Jeg må hellere tilføje, at jeg ikke ved, om der findes flere mere eller mindre seje sorter af vinca, eller hvor minor ligger i dette felt.
@Claus K Madsen
Jeg tror, at det er nogle gode tips. Men hvis det hele handler om rødderne, bliver det så ikke lidt vanskeligt at forklare, hvordan græsklipning kan få skvalderkål til at gå ud.?
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2019 kl. 14.17
Det er rigtigt nok. Man kan køre alle planter trætte hvis man konsekvent fjerner de overjordiske dele. Skvalderkål har dog så meget krudt på lager i rødderne at de fleste kommer til at forsømme projektet inden den giver op og så er det forfra. Her taler jeg om bede ikke græsplænen. Du kan sammenligne det med at tømme spanden med en teske vs. at sparke den omkuld.
Skrevet af: Iben H., 4. maj 2019 kl. 21.35
Jeg er ude i samme projekt som M. Laflor blot med skovjordbær i stedet for vinca minor. Det er tre år siden, jeg begyndte. Der bliver mindre og mindre kvalderkål efterhånden som skovjordbærrene gror til. Jeg luger ofte og forsøger at få rødderne med op, men hvis jeg ikke har så meget tid fjerner jeg bare stilk og blade, og det ser ud til at virke, men Claus har selvfølgelig ret i, at det er mere effektivt, hvis man får rødderne med op.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2019 kl. 22.05
Jeg er ved samme projekt som Iben H. Vil også prøve at kvæle skvalderkålen med immerbær. Jeg kunne også bruge guldnælde, men er i tvivl om jeg kan styre den.
Når jeg læser om andre metoder til at blive skvalderkål frit, læser jeg ofte om at det kan gøres ved at dyrke kartofler. Det forstår jeg så ikke, fordi skvalderkålen er godt i gang, før kartoflerne overhovedet får top.
På Youtube er der en mand, der udrydder skvalderkål midt i bambus med kartoffelskrællevand, som har stået 4 dage, før han hælder det ud over ukrudtet. Han gør det gentagne gange, før der ikke er mere skvalderkål tilbage.
Gad vide om man kunne grave kartoffelskræller ned ved skvalderkålen?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2019 kl. 23.43
Det er selvfølgelig ikke alle stede, hvor vinca kan erstattes med skovbundsplanter. Kravene til jordbunden for vinca er ikke de samme som for immerbær, skovjordbær og guldnælde.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2019 kl. 23.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2019 kl. 0.08
@F.Christensen
Mine guldnælder afgiver ikke nogen ubehagelig duft. Der er forskel på haveguldnælde og guldnælde. Ja, de breder sig, men de er nemmere at komme af med end skvalderkål..... og kan nemmere holdes i ave...... tror jeg nok, når jeg kigger på mine, som vokser et sted, hvor de gerne må brede sig. Jeg prøver lige med greben i morgen.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2019 kl. 0.14
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2020 kl. 9.58
Tror nu også at jeg skal til at være efter mine guldnælder. De spreder sig ved lange overjordiske stængler, meterlange, så det må være her og nu jeg skal begrænse dem. Jeg tror at jeg kan nøjes med at klippe virvarret af jordstængler ned. Men de er da flotte.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.